Toe touchers / Toe touch crunch buikspieroefening

Laatst bijgewerkt door Casper op juli 9, 2021

v-up-buiten
toe-touchers

De toe touchers, ook wel toe touch crunches genoemd, is een buikspieroefening. Op deze pagina wordt de uitvoering en de techniek van deze oefening uitgelegd.

Hoe voer je toe touchers correct uit?

De correcte uitvoering gaat als volgt:

  1. Neem plaats op de grond, een matje is gewenst.
  2. Strek je benen en breng deze verticaal omhoog.
  3. Strek je armen en laat je handen naar het plafond wijzen
  4. Kom met je schouderbladen van de grond af.
  5. Breng je handen vervolgens richting je tenen en probeer deze aan te raken.
  6. Houd je buikspieren op spanning en kom met je bovenlichaam weer naar beneden, waarbij je schouderbladen van de grond afblijven.


Tenen echt aanraken?

Hoewel de oefening toe touchers heet, wat vrij vertaald ‘tenen aanrakingen’ betekend is het niet voor iedereen mogelijk om dit ook daadwerkelijk te doen.

tenen-aanraken-buikspieroefening

Dit is dan ook geen vereiste voor de oefening. Het is echter wel gewenst dat je met je vingers je tenen aanraakt, maar wanneer dit niet lukt is het zaak om er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Bedenk dat hoe hoger je komt met je handen, hoe groter de beweging is die je maakt en hoe langer je buikspieren dus onder spanning staan.

Kortom: hoe hoger je handen komen hoe effectiever de toe touchers zullen zijn. Daarom moet je doel altijd zijn om je tenen ook daadwerkelijk aan te raken.

Toe touchers variaties voor beginners en voor gevorderde

De toe touch crunch is een prima buikspieroefening welke door beginners en door gevorderde uitgevoerd kan worden.

Als jij nog niet veel trainingservaring hebt dan is het over ’t algemeen aangeraden om de horizontale toe touch uit te voeren.

toe-touch-verticaal

Strek je benen hierbij niet helemaal omhoog, maar strek deze voor je uit. Je komt hierbij liggen in een V-vorm, net zoals je doet bij de V-ups (andere buikspieroefening).

Vervolgens strek je je armen en kun je met je handen richting je tenen bewegen.

Heb je al wat meer ervaring met buikspieroefeningen en een goede basis? Dan kun je meteen beginnen met de vertical toe touchers, zoals die eerder uitgelegd zijn.

Hierbij hou je je benen recht omhoog, vandaar de naam ‘vertical toe touchers’.

Meer buikspieroefeningen

Behalve de toe touches zijn er veel meer goede buikspieroefeningen om je buikspieren sterker te maken.

Voor het beste resultaat wissel je de toe touch crunch dan ook af met andere oefeningen, zodat je buikspieren een ultieme trainingsprikkel krijgen.

Andere goede oefeningen zijn:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *