Squat stang kopen: het beste aanbod

Laatst bijgewerkt door Casper op november 11, 2021

squat-stang

Wil je een squat stang kopen? Op deze pagina kom jij erachter welke squat stangen er zijn, zodat je het beste aanbod met elkaar kunt vergelijken en opzoek kunt gaan naar de beste koop.

Bestaat er zoiets als een squat stang?

squat-stang

Het is een vraag die vaak wordt gesteld; bestaat er eigenlijk wel zoiets als een speciale squat bar?

In theorie bestaan er slechts een paar soort bars die specifiek bedoeld zijn om mee te squatten, waarover je hieronder meer leest.

Echter kun je elke stang waarmee je kunt squatten wel benoemen tot een ‘squat stang’.

Welke squat stangen zijn er?

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende soorten squat stangen waar je uit kunt kiezen:

Safety Squat Bar

squat-met-safety-stang

De safety squat bar is een stang die meestal wordt bedoeld wanneer men het heeft over een squat bar.

Dit is een stang die specifiek is ontworpen om het squatten zo comfortabel mogelijk te maken.

Één van de grote redenen waarom er vaak voor wordt gekozen om met deze barbell te trainen, is omdat het mogelijk is om je handen vrij te hebben tijdens het trainen.

Dat maakt het een ideale stang voor onder andere iedereen met schouderklachten, aangezien je schouders in een neutrale positie kunnen blijven gedurende de squat, waardoor er minimale spanning op komt te staan.

Bovendien heeft de stang vaak een soort kussen op de plek waar je de stang op je schouders/nek legt. Hierdoor wordt het des te comfortabeler om mee te trainen.

Wil je meer informatie over deze stang en het beste aanbod vergelijken? Klik dan op de knop hieronder om naar de ultieme koopgids te gaan:



De olympische barbell

powerlift-schoenen-squat

De olympische barbell is veruit de meest gebruikte squat stang. In een doorsnee sportschool zal dan ook vrijwel iedereen squats maken met deze stang.

Het is een rechte halterstang die 20 kg weegt, waar je 50 mm halterschijven aan kunt hangen.

Het voordeel van squatten met deze bar is dat elke gym deze stang heeft en je deze dus altijd wel kunt gebruiken.

Het nadeel is dat je schouders in een positie komen die vervelend aan kan voelen. Echter zal het voor de meeste een prima bar zijn om mee te trainen.



Cambered / Duffalo bar

De cambered bar, oftewel de Duffalo bar, is een stang die regelmatig door powerlifters wordt gebruikt om mee te squatten.

Het is een kromme stang, maar niet te verwarren met de EZ bar, welke ook krommingen heeft.

De cambered bar wordt over het algemeen uitsluitend gebruikt om mee te squatten, maar je hebt ook een speciale press variant voor de oefeningen voor het bovenlichaam.

Op het eerste gezicht lijkt de bar alles behalve stabiel tijdens het squatten, waardoor je romp hard zal moeten werken om je lichaam recht te houden.

Dit kan misschien als een voordeel klinken, aangezien er hierdoor meer contractie in je buikspieren plaatsvindt, toch is deze squat stang alles behalve geschikt voor de beginner.

Als je al voldoende trainingservaring hebt kun je echter wel overwegen om te gaan squatten met deze stang.



Wat is de beste stang om mee te squatten?

Je hebt zojuist de verschillende soorten squat stangen kunnen bekijken en vergelijken.

Maar nu is de vraag natuurlijk; welke van de bovenstaande mogelijkheden is nou het beste om te gebruiken?

squatten-bar

Deze vraag is lastig te beantwoorden en hangt er geheel vanaf of jij een beginner bent, wat jouw trainingsdoelen zijn en met hoeveel gewicht je squat.

Hoewel de stang slechts een detail kan lijken tijdens het squatten, kan het wel degelijk een aanzienlijk verschil maken.

Vooral als jij met zwaardere gewichten traint, dan is het zeker iets waar je je mee bezig kunt houden.

Welke squat stang is het meest geschikt voor beginners?

Als beginner raad ik aan om ”gewoon” de olympische barbell te gebruiken. Deze voldoet aan de verwachtingen voor een goede squat stang en je kunt er prima mee trainen.

Zodra je de techniek met de olympische bar goed onder controle hebt, dan zou je eventueel kunnen kiezen voor een andere squat stang.

Echter zal het weinig verschil maken als jij puur traint met als doel om spiermassa te winnen.

Als powerlifter maakt het zoals gezegd wél verschil en zou je je dus kunnen verdiepen en kan je gaan experimenteren met squatten met verschillende stangen.

Barbell pad

barpad-rood

Een barbell pad is een klein kussentje dat je om de squat stang heen kunt bevestigen. Dit kan je nek en schouders beschermen tegen de druk die hierop wordt uitgeoefend.

Vooral beginnende krachtsporters zullen hier baat bij hebben, aangezien je lichaam zal moeten wennen aan de druk.

Echter verlies je wel de volledige controle over het gewicht en wordt de stang minder stabiel.

Het is daarom ook aan te raden om op een goed moment van de bar pad af te stappen.

Thuis squatten met stang

Wil je thuis squatten met een stang? Dan heb je aan alleen een stang en gewichten niet genoeg, althans als je veilig wilt kunnen trainen niet.

Je zult de stang namelijk ook ergens op kwijt moeten kunnen. Hiervoor heb je een squatrek nodig.

Nadat je klaar bent met je set squats, kun je de bar veilig in het rek neerleggen. En zodra je weer begint met een set, kun je onder de stang in het rek gaan staan en deze eruit halen.

Front squats en back squats met stang

Er zijn meerdere soorten squat varianten die je kunt doen met een stang. De meest voorkomende soorten zijn echter de ”klassieke back squat” en de front squat.

Bij de front squat richt je je voornamelijk op het trainen van de quadriceps, de voorkant van je bovenbenen.

Terwijl je bij de back squats vooral de hamstrings aan zal spreken.

Het zal in ’t begin waarschijnlijk even onwennig zijn en de stang kan pijnlijk aanvoelen op je schouders, maar uiteindelijk zal dit beter gaan en zul je hier geen last meer van ervaren.


Ook interessant voor jou:

Categorieën: Materiaal

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.