Arnold curl – uitleg

Laatst bijgewerkt door Casper op december 8, 2020

arnold-curl
arnold-curl

De Arnold curl is een bijzondere oefening waarmee je jouw biceps traint. Je kunt deze oefening vergelijken met een isolation curl, echter wordt de Arnold curl staand uitgevoerd.

Deze oefening is naar niemand minder dan Arnold Schwarzenegger vernoemd, die deze oefening heeft geïntroduceerd en regelmatig zelf uitvoerde in zijn jongere jaren.

Nog altijd wordt er gebruik gemaakt van deze oefening, aangezien het een uitstekende biceps is en bovendien eens een keer wat anders is dan de ”standaard bicep curls”.

Zoek je dus een uitdagende nieuwe oefening om je biceps mee aan te pakken? Dan is de Arnold curl wellicht een goede oefening voor je. Hieronder leggen we de uitvoering uit.

Uitleg van de oefening

Neem een dumbbell van een niet al te zwaar gewicht in één hand en buig voorover. Let er hierbij op dat je jouw rug niet te hol trekt.

Eventueel kun je jezelf vasthouden aan een fitnessbank om het evenwicht te bewaren. Zorg er voor dat je goed in balans bent en span je buikspieren ook aan tijdens de uitvoering.

Breng de dumbbell nu helemaal omhoog, concentreer jezelf erop dat je alle kracht vanuit je biceps haalt en span je biceps hard aan in de uitgangspositie.

Laat de dumbbell nu weer rustig en gecontroleerd zakken, totdat je arm weer helemaal gestrekt is.

In het filmpje hieronder zie je een uitleg van de oefening:


Met dumbbells of kabels

Indien je geen dumbbells tot de beschikking hebt, of als je jouw biceps liever traint met kabels, dan kun je de Arnold curl ook prima op een kabelstation uitvoeren.

Aan de uitvoering veranderd voor de rest niks, het is dus vooral een kwestie van waar jouw voorkeur naar uitgaat.

Natuurlijk kun je het trainen met de kabel en dumbbells ook met elkaar afwisselen.

Arnold curl in je trainingsschema?

Lijkt deze oefening jou de moeite waard en ben je van plan het eens uit te proberen? Idealiter maak je tussen de 8 en de 15 herhalingen per set. Doe 3 tot 4 sets.

We raden aan om de oefening 1 keer per week te doen, waarbij de focus volledig ligt op de controle in uitvoering en spiercontractie die je moet voelen in jouw biceps.

In het filmpje hieronder zie je nog een voorbeeld van Arnold Schwarzenegger die de befaamde Arnold curls uitvoert:


Heb je nog vragen over deze oefening, of heb je nog opmerkingen? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel!

Wat is jouw doel?

Maak een keus hieronder en ontvang direct een GRATIS Kick-start!




💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.