Dopamine supplement kopen? Dit zijn de beste dopamine pillen

Laatst bijgewerkt door Joni op november 4, 2022

Alles over dopamine supplementen
Alles over dopamine supplementen

Dopamine is een stofje in de hersenen dat zorgt voor een gevoel van beloning en tevredenheid. Het is een neurotransmitter, een stofje dat informatie overbrengt. 

Het komt bijvoorbeeld vrij wanneer je eet, sport, seks hebt of drugs gebruikt.

Zie je het niet zitten om een verslaving op een van deze gebieden aan te gaan? Logisch. Daar zouden we je ook nooit toe aansporen. 

Wat je wel kunt doen om je vaker tevreden en goed te voelen, is een dopamine supplement nemen. Zulke dopamine boosters geven het dopamineniveau in je lichaam letterlijk een boost.

Maar wat zijn nu de beste dopamine pillen? Dat vertellen we je in dit artikel!

De beste dopamine supplementen en boosters

Dopamine supplement pillen

Om de beste dopamine pillen en ander soort dopamine boosters te kopen, moet je iets meer kennis hebben. 

Zodra je weet waar een goed dopamine supplement aan voldoet, kun je gericht zoeken

Daarom vertellen we je graag welke ingrediënten en soorten supplementen hiervoor het meest geschikt zijn.

1. L-theanine

Het beste dopamine supplement bevat onder andere L-theanine. Dit stofje is afkomstig van theebladeren. 

De functie van L-theanine? Het helpt bij stress en angst. Ook zou het de concentratie verbeteren. Het zorgt daardoor voor een betere gemoedstoestand. 

En wie zich lekker in zijn of haar vel voelt, zal eerder een gevoel van tevredenheid en rust ervaren.

2. L-dopa

Je dopamineniveau verhogen kan ook met het ingrediënt L-dopa. Het wordt ook wel Levodopa genoemd. Dit is een ingrediënt dat uit een fluweelboon komt. 

Het is een heel effectief ingrediënt met een aantoonbare werking op het dopamineniveau in je lichaam.

3. Ginseng

Wat ook veel wordt toegevoegd aan een dopamine tekort supplement is Ginseng. Dit is de wortel van een plant die voorkomt in het verre Oosten.

Vooral in de Chinese geneeskunde is Ginseng populair. Het heeft namelijk een positieve invloed op onder andere je gedrag, geheugen en je stemming. 

Daardoor is het gunstig voor je hersenen – het gebied waar ook dopamine wordt aangemaakt!

4. Magnesium

Wist je dat een magnesium supplement niet alleen goed is voor je spieren? Het verbetert ook je kwaliteit van slaap én het heeft een gunstige invloed op je humeur. 

Het is daardoor extra interessant om een magnesium supplement toe te voegen aan je dagelijkse voedingspatroon.

Doordat magnesium je lichaam helpt ontspannen, gaat het ook vervelende gedachten tegen. Daardoor is het gunstig in het geval van een depressie, veel stress en verschillende angsten.

5. Vitamine B

Krijg jij dagelijks genoeg vitamine B binnen? Een tekort aan vitamine B12 kan namelijk leiden tot prikkelbaarheid en irritatie.

Je krijgt er een korter lontje door en de kans op angst en een depressie neemt toe.

Dat komt doordat vitamine B12 een rol speelt bij de aanmaak van dopamine en daardoor je humeur beïnvloedt.

6. Rhodiola Rosea (gouden wortel)

Heb je weleens gehoord van de gouden wortel? Rhodiola Rosea, zoals deze plant officieel heet, werkt ook gunstig voor je gemoedstoestand. 

Zo is het een effectief middel wanneer je vermoeid bent, veel stress hebt of aan een depressie lijdt.

Over het algemeen verhoogt deze plant de weerstand van het lichaam. En dan bedoelen we tegen zowel psychische als fysieke, biologische en chemische oorzaken van stress.

Waarom een dopamine supplement gebruiken?

Dopamine pillen depressie

Waarom zou je een dopamine supplement gebruiken? Niet wanneer je super blij en gelukkig bent en heel tevreden bent met je leven. Dan maak je van nature genoeg dopamine aan.

Dopamine pillen kunnen wel nuttig zijn wanneer je te maken hebt met stress, vermoeidheid, een slechte concentratie en/of een depressie.

In die situaties kan je lichaam namelijk wel wat hulp gebruiken. Het nuttigen van een dopamine supplement of een van de ingrediënten hierboven, is dan nuttig. 

Dit zorgt ervoor dat je na een tijdje weer een beter, rustiger en meer tevreden gevoel krijgt. En daardoor kun je meer van het leven genieten.

Is te veel dopamine schadelijk?

Ja, te veel dopamine is schadelijk. Het verstoort namelijk belangrijke functies van de hersenen. Je kunt daardoor in een psychose terechtkomen. Dat is precies de reden dat drugsgebruik gevaarlijk is. 

Is je dopamineniveau echter te laag? Dat is ook niet goed.

Dan worden spieren moeilijker aangestuurd vanuit de hersenen. Het gevolg is stijfheid en beven van de spieren. Ook worden bewegingen trager uitgevoerd. 

Het kan leiden tot ziekten zoals Parkinson, maar ook tot schizofrenie.

Dopamine supplement ervaringen

Laten we ook kijken naar de ervaringen die mensen met een dopamine supplement hebben. Wat opvalt, is dat een simpel supplement al kan helpen. 

Je koopt een supplement met dopamine bijvoorbeeld bij het Kruidvat. Of je bestelt eenvoudig online.

Het blijkt in elk geval belangrijk om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de hierboven genoemde ingrediënten binnen te krijgen. 

Dan is een supplement namelijk het meest effectief voor je humeur en welzijn.

Werkt het echt?

Maar werkt een dopamine supplement echt? Dat is een vraag die je waarschijnlijk bezighoudt. 

Het antwoord is heel eenvoudig: het werkt. Tenminste, wel zolang een supplement de nodige dopamine boosters (lees: ingrediënten) bevat.

Een deel van de werking is wellicht toe te schrijven aan het placebo-effect. Toch is van de ingrediënten in dit artikel wetenschappelijk bewezen wat het doet voor je humeur. 

Net als dat energie pillen je energieniveau verhogen, versterkt een dopamine supplement je dopaminegehalte.

Ons advies? 

Probeer het gewoon. Baat het niet, dan schaadt het niet. Je humeur kan er alleen maar beter door worden.

Alternatieven voor een dopamine supplement

Man cardio fitness

Naast het slikken van een dopamine supplement, kun je ook je voeding aanpassen. Dit is een natuurlijke manier om je dopamineniveau te verhogen.

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon vormt de basis voor een gezond en gelukkig leven. 

Daarnaast het belangrijk om naar buiten te gaan. Kom in elk geval 30 minuten per dag buiten tussen 11:00 uur en 15:00 uur. 

En zorg voor zo’n zelfde hoeveelheid beweging per dag. Dus minstens 30 minuten, maar het liefst 60 minuten per dag.

Verder is het belangrijk om voldoende te slapen: zo’n 7 tot 8 uur per nacht. En door vrolijke muziek te luisteren of te mediteren neemt je dopamineniveau ook toe.

Optioneel: gebruik een probiotica. Dit helpt tegen een slecht humeur en/of neerslachtigheid.

Veelgestelde vragen

Hoe weet je of je dopamineniveau op peil is?

Je merkt het snel genoeg wanneer je dopamineniveau te laag is. Dan voel je je namelijk humeurig, neerslachtig, je ervaart angsten en/of een depressie. Heb jij meer negatieve dan positieve gevoelens op een dag? En ervaar jij je dagen eerder als ‘slecht’ dan ‘goed’? Dan is de kans groot dat je te weinig dopamine in je lichaam hebt. Een dopamine supplement of een aanpassing van je leefstijl is dan gewenst.

Wat zijn dopamine tekort symptomen?

Symptomen van een dopamine tekort zijn bijvoorbeeld lusteloosheid en extreme vermoeidheid. Ook kan je problemen krijgen met je focus, geheugen en/of prestaties. Andere bekende symptomen van een tekort zijn overmatig zweet en speeksel aanmaken, maar ook verhinderd worden in het slikken en in het bewegen. En je kunt moeite krijgen met plassen en met je spijsvertering.



💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Supplementen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.