Fitness hoelahoep – Welk gewicht past bij mij?

Laatst bijgewerkt door Casper op november 28, 2021

fitness-hoelahoep
welk-gewicht-hoelahoep

Welk gewicht fitness hoelahoep past bij jou? Als je graag fitter wilt worden met behulp van een hoepel is het belangrijk om te weten welk gewicht bij jou past.

Na het lezen van dit artikel kun jij de beste keuze maken

Welke gewichten zijn er?

Welke gewichten fitness hoelahoeps zijn er eigenlijk allemaal? Hieronder vind je de gewichten waar je uit kunt kiezen:

  • 0,74 kg
  • 1,2 kg
  • 1,5 kg
  • 1,8 kg

Waarom een hoepel met gewicht?

fitness-hoelahoep

Het is aangeraden om altijd een fitness hoepel mét gewicht aan te schaffen als je van plan bent te gaan trainen met een hoelahoep.

Door het extra gewicht zal je training namelijk vele malen effectiever worden dan dat je traint met een normale hoepel zonder extra gewicht.

Trainen met een hoepel is een intensieve workout waar je niet alleen veel mee verbandt, maar je traint ook nog eens de volgende spiergroepen:

  • Benen
  • Billen
  • Rug
  • Buikspieren

Hoepelen is dus een perfecte manier om mee af te vallen. Daarnaast werk je ook nog eens aan een betere houding en coördinatie.

Dikker dan normale hoepels

Ook is een fitness hoepel mét gewicht dikker en groter dan een hoepel zonder extra gewicht. Dit maakt je training makkelijker én effectiever.

Hoe kies is het juiste gewicht?

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om een keuze te maken voor het juiste gewicht fitness hoepel. Hieronder lees je welk gewicht het beste bij jou past.

Gewicht voor beginners

Als je nog geen ervaring hebt met een hoelahoep raad ik aan om te beginnen met een gewicht van 0,74 kg en/of 1,2kg.

Ook als je minder dan 60 kg weegt of kampt met rug klachten is het aangeraden om deze gewichten te gebruiken.

Het beste is om deze gewichten met elkaar af te wisselen. Begin bijvoorbeeld met 1,2 en als je vermoeid raakt ga je verder met de hoepel van 0,74 kg.



Gewicht gevorderde

Als gevorderde kun je prima met 1,5 en/of 1,8 kg aan de slag. Het verschil tussen deze twee gewichten lijkt misschien erg klein, maar in de praktijk zal je het wel voelen op ’t moment dat je vermoeid bent.

Het beste is dus als je afwisselt, eventueel ook met 1,2 kg erbij. Als je slechts één hoepel wilt aanschaffen, wat ik me kan voorstellen zal ik gewoon gelijk voor de zwaarste gaan. Hiermee haal je namelijk het beste resultaat.



Smart hoop (2 kg)

smart_hoop

Je kunt ook kiezen voor een zogenoemde smart hoop. Deze weegt maar liefst 2 kg en is dus ideaal voor de absolute gevorderden.

Je kunt deze hoepel koppelen aan je smartphone waardoor je via een app onder andere je aantal rotaties en verbranding bij kunt houden.

Deze hoop is zeker een aanrader, alleen is ie helaas niet altijd op voorraad.







Misschien ook interessant:

Thuis krachttraining voor vrouwen

Welk gewicht kettlebell als vrouw?

Welk gewicht op de leg press voor vrouwen?

Kuitspier oefeningen voor thuis

Categorieën: MateriaalTraining

2 reacties

Henry · maart 25, 2022 op 11:11 am

Hallo Casper,

goed en duidelijk uitgelegd. Was een goede inspiratie voor mij.

ga zo door!

beste groeten,
Henry

    Casper · maart 27, 2022 op 1:59 pm

    Hey Henry,

    Dank je wel! Wellicht kun je ons dan bij jullie gebruikte bronnen zetten? 🙂

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.