Bootcamp materiaal – de top 10

Laatst bijgewerkt door Casper op december 19, 2021

bootcamp-materiaal-kopen
bootcamp-materiaal-kopen

Bootcamp materiaal: Het is verkrijgbaar in veel verschillende soorten, maten en merken. Heb je inspiratie nodig voor bootcamp trainingen? In dit artikel vind je het beste en meest gebruikte materiaal.

Bootcamp materiaal uitzoeken

Een complete bootcamp training bestaat uit een divers circuit van allerlei soorten oefeningen. Voor veel oefeningen heb je niks nodig en doe je met je eigen lichaamsgewicht. Echter ontkom je er niet aan om de benodigde bootcamp materialen aan te schaffen.

Om je te helpen met kiezen vind je in dit artikel de top 10 meest functionele en handige bootcamp spullen.

1. Medicine balls

Medicine balls, ook wel medicijn ballen genoemd zijn trainingsballen die multifunctioneel te gebruiken zijn. Je kunt er genoeg krachtoefeningen mee doen waarbij de bal fungeert als het gewicht.

medicijnbal-oefening

Denk hierbij aan oefeningen als squats, lunges, maar ook press oefeningen voor het bovenlichaam.

Ook tijdens het hardlopen kan de bal meegenomen worden waardoor het lopen een stuk zwaarder wordt en je er in de tussentijd oefeningen mee kunt doen.

2. Sandbags

bootcamp-powerbag

Sandbags worden ook wel powerbags genoemd. Ze worden vaak gebruikt bij crossfit, fitness, functional training én bij bootcamp. Net zoals met medicijn ballen kun je er erg veel (leuke) oefeningen mee doen.

Je hebt de sandbags in verschillende gewichten zodat er goed afgewisselt kan worden per oefening en iedereen op zijn of haar niveau mee kan doen.

Neem ze op je rug of duw ze uit boven je hoofd, de mogelijkheden zijn er genoeg met deze handige trainingstools. Wanneer je het nóg uitdagender wilt maken kun je er voor kiezen om aqua bags te gebruiken.

3. Battle rope

bootcamp-touw

De battle ropes zijn we steeds vaker terug komen in de sportscholen. Deze explosieve cardio/kracht oefeningen met het zware touw zijn erg functioneel en je pakt er je hele lichaam mee aan. Met name de schouders en de armen krijgen het flink te verduren en ook je conditie wordt aardig op de proef gesteld.

Bekijk beste battle ropes >>


4. Stroops

stroops-ropes

Stroops zijn een iets minder bekende variant van de battle ropes. Ze kunnen hetzelfde gebruikt worden, maar zijn daarnaast op nóg meer manieren te gebruiken.

De stroops hebben namelijk ook een elastische functie waardoor het als weerstandsgordel gebruikt kan worden. Je kunt het vastmaken aan een touw of aan iemand anders en vervolgens een sprintje trekken met de nodige weerstand.

Er is bijna geen effectievere manier om je explosiviteit te trainen en dit trainingsmateriaal past dan ook erg goed in een bootcamp training.

Bekijk hier het aanbod >>


5. Kettlebells

kettlebell-in-natuur

Kettlebells, wie kent ze niet. De kettlebells zijn te verkrijgen in veel verschillende gewichten.

De oefeningen die je ermee kunt doen zijn bijna ontelbaar en daarom mogen ze zeker niet ontbreken tussen jouw bootcamp materiaal.

Of je nu wilt deadliften of dat je bicep curls wilt doen, het kan allemaal gedaan worden met de kettlebell.

6. (TRX) suspension trainer

Wanneer je het over bootcamp materiaal hebt zullen veel mensen meteen denken aan de suspension trainer.

trx-bootcamp

Het mag zeker niet ontbreken bij een bootcamp workout. Het is een simpel principe: maak de suspension trainer ergens aan vast en je kunt er vervolgens een grote hoeveelheid aan oefeningen mee doen.

Ook wanneer er een bootcmap training in het bos gegeven wordt kun je vaak wel gebruik maken van een mooie tak waar je de TRX aan kunt hangen.

7. Sledge hammer

sledge-hammer

De sledge hammer, ookwel de ’trainingshamer’ is een leuk stuk trainingsmateriaal dat vaak terugkomt tijdens crossfit lessen, maar ook prima past in een bootcamp les.

Het is handig om over een autoband te beschikken waar je op kunt slaan, vervolgens kan er met de juiste sla-techniek op de band geslagen worden.

Het is een goede workout voor zowel je kracht, uithoudingsvermogen als je hand-oog-coördinatie.



8. Speedladder

De speedladder is in tegenstelling tot bovenstaande bootcamp materialen niet bedoeld voor krachtoefenigen maar voor speed & agility training.

Zo kun je er op verschillende manieren en technieken doorheen lopen om te trainen op je snelheid, looptechniek en explosiviteit.

Al deze aspecten sluiten percent aan bij een bootcamp training en dat is dan ook waarom de speedladder zovaak wordt gebruikt tijdens bootcamp.

Bestellen op bol.com >>


9. Horden

Ook de horden zijn bedoeld voor de loopoefeningen. Het is de bedoeling dat je eroverheen springt en je kunt de afstand tussen de horden vergroten of verkleinen om het zowel lastiger als makkelijker te maken.

Ook kiezen voor lage of hoge horden. Wanneer je wilt kunnen variëren in de hoogtes is het handig om te kiezen voor verstelbare horden.

Kopen op bol.com >>


10. Pylonen/trainingshoedjes

De pylonen en welbekende ’trainingshoedjes’ zijn bijna een must-have. Niet alleen kun je ze gebruiken om bijvoorbeeld een loop circuitje uit te zetten, maar ook kun je er bepaalde plekken mee markeren.

Op plekken waarbij een bepaalde oefening gedaan moet worden kun je bijvoorbeeld één bepaalde kleur trainingshoedje bij neer leggen.

Bekijk aanbod op bol.com >>


Bootcamp schoenen

Net zoals bij vrijwel iedere andere sport in goed schoeisel erg belangrijk. Vaak worden er ‘normale’ hardloopschoenen gebruikt.

Maar wanneer er tijdens de trainingen bospaadjes en modderige wegen belopen worden kies je het beste voor survival run schoenen.

Dit zijn loopschoenen die voorzien zijn van een zool met extra goede grip.

Bekijk beste bootcamp schoenen >>


Bootcamp trainingen met de juiste attributen

Bootcamp vind altijd plaats in de buitenlucht. Het is gebaseerd op een militaire training, de zogenoemde ‘PT sessies’ (physical training) waarbij er één instructeur is die de groep opdrachten geeft.

De meeste oefeningen zijn gemakkelijk uit te voeren en worden vlak na elkaar op hoge intensiteit gedaan. Je kunt het dan ook zien als een combinatie van interval en krachttraining.

Het heeft veel weg van crossfit in de buitenlucht. Bij interval worden krachtoefeningen gedaan met behulp van bovenstaande bootcamp materialen, maar ook worden er korte loopoefeningen gedaan.

De trainingen duren doorgaans ongeveer één uur. Na dit uur heb je als het goed is een goede prikkel gehad en is je hele lichaam flink aangepakt.

De bootcamp trainingen worden zowel in de zomermaanden als als in de wintermaanden gedaan. Wanneer de temperatuur daalt is het handig om te beschikken over goede bootcamp kleding.







Meer soorten materiaal:

Categorieën: MateriaalTraining

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.