Aquaspinning: Fietsen in het water op de aqua bike

Laatst bijgewerkt door Joni op november 6, 2022

Alles over Aqua Spinning
Alles over Aqua Spinning

Ben je op zoek naar een goede manier om fit te blijven? Dan is aquaspinning wat voor jou! Met deze watersport kun je op een aquabike je conditie en fitheid trainen.

Wellicht ben je niet bekend met aquaspinning, of wil je er meer van weten. In dat geval ben je op de goede plek!

In dit artikel vertel ik je meer over de aqua bike en aquacycling zelf.

Ik ben al een tijdje actief bezig met aquaspinning, omdat ik een uitdagende watersport zocht. Al snel kwam ik terecht bij aquacycling, wat steeds meer mensen doen.

Aquafietsen wordt namelijk steeds populairder. Daarom wil ik nieuwe geïnteresseerden meer vertellen over deze sport.

Wat is aquacycling?

aqua cycling sport

Aquacycling is een opkomende sport die je meestal in het zwembad uitoefent. Bij deze sport maak je gebruik van een spinfiets in het water. Deze spinfietsen zijn daar specifiek voor gemaakt.

Het is dus te vergelijken met bijvoorbeeld virtual spinning, maar dan in het zwembad. Net als bij virtual spinning heb je tijdens aquacycling namelijk vaak ook een interactief scherm.

Op dit scherm kun je net als bij virtual spinning verschillende routes afleggen.

Wat zijn de voordelen van aquacycling?

Er zijn verschillende voordelen te bedenken van aqua biken. Niet voor niets gaan steeds meer mensen deze sport uitvoeren.

Zelf ben ik ooit begonnen om wat meer af te vallen. Ik had namelijk overgewicht en had gehoord dat aquacycling mij kon helpen afvallen.

Ik ben eerst research gaan doen naar wat andere mensen daarover zeiden. Wat ik tegen ben gekomen is een zeer positief resultaat.

Afvallen met de aqua bike

weegschaal afvallen

Ik ben namelijk niet de enige die hoopte om met de aqua bike af te vallen. Veel mensen gebruiken aqua biking namelijk om kilo’s kwijt te raken.

Wat blijkt? Aquaspinning is tegenwoordig één van de meest effectieve manieren om af te vallen. Je verbrandt namelijk maar liefst 800 calorieën in een uur!

Afvallen met de aqua bike is dus zeker mogelijk. Er zijn weinig sporten die zo effectief zijn als deze sport.

Omdat je met aquaspinning in het water traint, heb je meer weerstand dan op een normale spinfiets. Een normale spinfiets staat namelijk op het land.

Door die weerstand verhoog je dus je hartslag. Een verhoogde hartslag zorgt voor meer energieverbruik. Dankzij dat energieverbruik verbrand je meer calorieën, dus ook vetten. Daarom kun je zo veel afvallen met aquaspinnen.

Conditietraining in het water

Door de weerstand moet je dus een hoop energie leveren. Daardoor krijg je ook een betere conditie. Je zult merken dat je na korte tijd al flinke stappen maakt in de conditie.

Waar je in eerste instantie misschien al na een kwartier moe bent, kan dit snel veranderen. Op een gegeven moment merk je dat je het een halfuur tot een uur volhoudt.

Misschien kun je dit uiteindelijk zelfs met gemak volhouden! Voldoende redenen om te kunnen stellen dat water spinning goed is voor je conditie.

Je botten en spieren verlichten tijdens een intensieve workout

Training aqua spinning

Dankzij sporten in het water verlicht je de druk op je botten en spieren. Daardoor is de kans op blessures een stuk kleiner.

Desondanks biedt het water genoeg druk en weerstand om je doelen te bereiken.

Zeker voor mensen met zwakke botten en gewrichten is aquaspinnen een goede sport. Daarom is aquafietsen ook onder mensen op leeftijd populair.

Dat betekent echter niet dat het een sport is voor alleen oudere mensen. Zeker omdat het zeer intensief is kun je als jonge sporter ook het aquaspinnen uitdagend maken.

Wat train je met aquaspinning?

Tijdens aquaspinning train je je hele lichaam super effectief. Vooral je buik, borst, rug en benen kun je met aqua biken goed trainen.

Daarnaast zijn er ook oefeningen waarbij je je armen moet gebruiken. Hierdoor is aquaspinning een sport die ideaal is voor full-body trainingen.

Net als bij bijvoorbeeld aquarobics train je dus je hele lichaam. Echter, aquarobics is minder intensief. Daardoor verbrand je ook een stuk minder tijdens aquarobics trainingen dan tijdens aqua biken.

Door de constante weerstand tijdens spinning in water heb je weinig rustmomenten. Je spieren worden namelijk constant gestimuleerd en gebruikt. Hierdoor train je je hele lichaam volledig en gericht.

Hou je niet van fietsen, op het droge of in het water? Dan is aquajoggen misschien iets voor jou. Deze watersport is ook enorm intensief. In plaats van fietsen doe je hierbij echter loopoefeningen.

Een aantal oefeningen uitgelicht

Er zijn een aantal oefeningen die je met de aqua bike kunt uitvoeren. Elke oefening heeft eigenschappen waardoor je op een andere manier traint.

Het ligt er dus net aan wat en hoe je wilt trainen. Daarna ga je pas op zoek naar een oefening die bij je past.

Allereerst wil ik het hebben over krachtoefeningen. Ook krachtoefeningen kun je namelijk tijdens water spinning doen. Met de aqua bike kun je zelfs je hele lichaam op kracht trainen.

Tijdens de krachttraining zorg je dat je je spieren zo zwaar mogelijk belast. Dit doe je door de weerstand van je aquafiets te verhogen.

Hoe hoger de weerstand tijdens het aquafietsen, hoe sterker je wordt.

Daarnaast kun je ook snelheidsoefeningen doen. Bij deze oefeningen wil je in één sessie zo snel mogelijk een afstand behalen.

Ook al staat de aqua bike stil, op het trainingsscherm kun je fictieve afstanden afleggen.

Hoe harder jij de trappers van je aqua bike kan bewegen, hoe ‘sneller’ je gaat. Daarnaast wordt de weerstand ook groter dan als je langzaam fietst.

Het is dus echt geen makkie om je eigen snelheidsrecords te breken!

Als laatste wil ik het hebben over het uithoudingsvermogen. Ook daar zijn namelijk trainingen voor. Tijdens deze trainingen wordt eigenlijk ook wat snelheid gevraagd.

Echter, in deze trainingen is het de bedoeling dat je snelheden zo lang mogelijk volhoudt. Hoe langer je het volhoudt, hoe beter je conditie wordt.

Wordt een bepaalde constante snelheid te makkelijk? Dan kun je de constante snelheid een stukje verhogen en opnieuw beginnen met klokken.

Je zult merken dat je dankzij aqua spinning enorm veel progressie boekt in je conditie.

Wat heb je nodig voor een aqua cycling les?

aqua bike

Allereerst is het wel prettig om een zwembad in de buurt te hebben. Een beetje flauw, maar aquaspinning doe je nu eenmaal in het water.

Daarnaast heb je een aqua bike nodig. Meestal kun je in het zwembad waar je lessen volgt een aqua bike gebruiken. Deze aquabikes kun je makkelijk afstellen op jouw lengte en comfort.

Verder is het prettig om een hartslag en/of calorieënmeter te hebben. Meestal zit deze ook op de bike, maar een eigen sportbandje is ook niet onhandig.

Op je sportbandje kun je namelijk tijdens het sporten gegevens aflezen, maar ook thuis.

Zo kun je tijdens de training de focus leggen op presteren. Pas thuis hoef je dan te kijken naar je resultaten en wat de verschillen zijn.

Misschien heb je daarnaast wel enige ervaring met thuis binnen fietsen. Het is altijd fijn om die kennis te hebben, zeker als je gaat aqua biken. Zorg dus dat je al wat meer hebt gelezen over de sport voordat je begint.

Als laatste heb je voor aqua biken natuurlijk goede motivatie nodig. Zeker de eerste keren gaat het ontzettend zwaar zijn.

De eerste keren water spinning waren voor mij ook enorm intensief en zwaar. Door die fase moet je even heen komen, want daarna wordt aquaspinning pas écht leuk!

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.