Spinningfiets instellen? Zó doe je dat

Laatst bijgewerkt door Joni op december 11, 2022

Spinningfiets instellen thuis
Spinningfiets instellen thuis

Heb je een spinningfiets gekocht? Of zit je in de sportschool regelmatig op de fiets?

Dan is het belangrijk om deze juist in te stellen. Dit maakt het trainen een stuk comfortabeler. En ook voorkom je er vervelende blessures mee.

Wil je weten hoe je je spinningfiets moet instellen? Gebruik dan ons handige stappenplan. In onderstaande stappen geven we precies aan waar je op moet letten bij het spinningfiets afstellen.  

Stap 1: Bepaal de zadelhoogte

spinningfiets zadelhoogte instellen

We beginnen met het bepalen van de zadelhoogte. Het is belangrijk dat je goed bij de trappers kunt met je voeten en comfortabel zit.

Een veelvoorkomende blessure bij spinning is namelijk de overbelasting van de knie. Dit komt in de meeste gevallen doordat het zadel te hoog of te laag staat.

Ga eerst naast de fiets staan en zet het zadel ongeveer op heuphoogte. Zorg ervoor dat je het zadel vast zet en ga vervolgens zitten.

Nu plaats je je voeten op de pedalen en strek je een van je benen. Zet de andere voet op het andere pedaal. ‘

Merk je dat je je benen kunt strekken zonder met je heupen te bewegen? Dan zit je goed. Zorg ervoor dat je knie niet boven de heup uitkomt tijdens het fietsen.

Klik nu je voeten vast in de clips bij de pedalen.

Stap 2: Zadel naar voren of achteren verstellen

Naast het bepalen van de hoogte is het ook mogelijk om het zadel naar voren of achteren te verstellen. 

Zorg dat de trappers horizontaal staan en plaats je voeten op de pedalen. Je knie moet precies in lijn zijn met je voet. Dus valt je knie recht boven het pedaal? Dan staat het zadel goed.

Is dit niet het geval? Dan staat het zadel te ver naar voren of naar achter.

Pas dit aan door het zadel voor- of achterwaarts te verplaatsen. Check vervolgens weer even of het nu wel goed staat.

Stap 3: Stuurhoogte goed zetten

Spinningfiets stuur verstellen

In de meeste gevallen plaats je het stuur op dezelfde hoogte als het zadel. Er zijn echter een aantal uitzonderingen.

Ben je zwanger of heb je plotseling last van rugpijn? Plaats het stuur dan hoger. Wanneer je chronische rugpijn hebt, plaats je het stuur op dezelfde positie als het zadel of iets lager. 

Heb je het stuur op zadelhoogte gezet? Maar ervaar je nu veel spanning op je nek en rug? Pas de stuurhoogte dan aan naar een comfortabelere positie. Meestal is dit een hogere positie. 

Wanneer je bovenstaande stappen voor het spinningfiets instellen hebt gevolgd, kan je training beginnen. Met de juiste positie voorkom je overbelasting van de knieën en bovenbeenspieren.

Succes met trainen!


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Fitnessapparatuur

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.