Post workout: shakes en andere supplementen

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 11, 2021

Post workout supplementen
Post workout supplementen

Een post workout supplement is geschikt om direct na je training te nemen. Je krijgt hiermee alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn voor optimaal herstel.

Maar is zo’n post workout shake of ander supplement nou echt noodzakelijk? En wat zijn de beste supplementen voor na je training? In dit artikel kom je erachter.

Welke voedingsstoffen heb ik nodig als post workout?

Na je training is het belangrijk om je lichaam direct te voorzien van alle essentiële voedingsstoffen.

Eiwitten zijn het belangrijkst. Een dosering van minimaal 20 gram eiwitten binnen een half uur na je workout is sterk aangeraden voor optimaal herstel.

Ook is het belangrijk om je glycogeen voorraad weer aan te vullen. Dit doe je door snelle koolhydraten te consumeren. Ook dat komt je herstel ten goede.

Eiwitten en koolhydraten zijn eigenlijk de enige essentiële voedingsstoffen voor na de training.

Vetten kun je beter even laten staan. Door vetten te eten vertraag je namelijk de opname van eiwitten. En dat is niet wat je wilt vlak na je training.

Ten slotte hoor je ook vaak dat vitaminen belangrijk zijn om na je training in te nemen.

De inname hiervan na je training, zou beter zijn dan op een ander moment. Er is hiervoor echter geen wetenschappelijke onderbouwing aanwezig.

Waarom een post workout supplement?

Zoals gezegd zorgt een post workout shake vooral voor beter herstel. Maar ook is het zo dat je spiereiwitsynthese vlak na een training het snelst is.

Dit is het proces waarbij je lichaam de eiwitten omzet in spierweefseleiwitten. Hier kun je dus mooi gebruik van maken als jij een flinke dosering eiwitten binnenkrijgt nadat je gesport hebt.

Let er wel op dat je bij voorkeur snelle eiwitten binnenkrijgt. Whey eiwit is bijvoorbeeld geschikter dan caseïne eiwit.

Omdat je glycogeen voorraad daalt tijdens het sporten, wil je deze ook spoedig weer aanvullen. Je glycogeen voorraad bestaat uit opgeslagen koolhydraten. Dit fungeert dus als de brandstof tijdens je training.

Na een zware workout daalt het glycogeen. Dit komt je herstel niet ten goede indien je het niet vlug aanvult met snelle koolhydraten.

Welke supplementen nemen na je workout?

De grote vraag is dan natuurlijk welke supplementen je het beste kunt nemen na je training. Hieronder bespreken we de beste mogelijkheden.

Post workout shakes

De post workout shake is veruit het bekendste en populairste supplement om te nemen na je workout. En dat is niet voor niets.

Een goede post workout shake bevat namelijk alles wat je nodig hebt voor snel herstel en effectief spieropbouw. Wat er minimaal in hoort te zitten is een goede dosering eiwitten (minimaal 20 gram) en dus ook een flinke dosering koolhydraten.

Daarnaast zien we dat dit soort shakes vaak aangevuld worden met BCAA’s en creatine.

Bekijk hier de beste post workout shakes >>

”Gewone” eiwitshakes

Ben je op zoek naar een handige en snelle manier om je lichaam te voorzien van eiwitten, direct na je training? Naast een post workout shake is een eiwitshake de beste keus.

Een eiwitshake bestaat voor het grootste gedeelte uit eiwitten en bevat dus geen koolhydraten. Eventueel zou je je koolhydraten dus ergens anders uit kunnen halen.

Een eiwitshake is erg populair, omdat het in verhouding met andere eiwitbronnen weinig kost. Ook is het zeer snel te bereiden én snel te consumeren. Een ideale post workout meal dus.

Bekijk hier de beste eiwitshakes >>

BCAA’s

Oftewel branched chain amino acids. Dit wordt vrijwel altijd afgekort naar BCAA’s.

Dit zijn de 3 belangrijkste aminozuren. Ook wel de essentiële aminozuren genoemd. Het gaat hierbij om de aminozuren; valine, leucine en isoleucine.

In tegenstelling tot andere vormen van eiwit worden de BCAA’s heel snel opgenomen door het lichaam. Hierdoor kun je het herstel dus direct in gang zetten. Ook vullen de BCAA’s de glycogeen voorraad aan.

Dit supplement gebruikt men ook wel voor of zelfs tijdens de training. In alle gevallen levert het een positieve bijdrage aan je herstel.

Bestel hier je BCAA’s >>

Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof die zorgt voor een beter uithoudingsvermogen van je spieren én meer kracht. Dit wordt door velen gezien als het meest effectieve legale supplement.

Het komt ook voor in onze voeding, zoals bijvoorbeeld in biefstuk. Echter zijn de hoeveelheden die hier in voor komen te weinig om er echt van te kunnen profiteren tijdens je trainingen.

Creatine is een veelvoorkomende toevoeging van supplementen. Het wordt bijvoorbeeld ook geregeld toegevoegd in weight gainer shakes.

Creatine innemen kan ook op een ander moment. Dit zal de werking niet beïnvloeden. Echter kiest men er meestal voor om dit tijdens de post workout maaltijd in te nemen.

Bestel hier je creatine >>

Post workout snacks

Naast de bovenstaande supplementen kennen we nog diverse post workout snacks. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan een eiwitreep.

Ook zijn er allerlei andere eiwitrijke snacks die jou gemakkelijk van je eiwitbehoefte kunnen voorzien.

Kan ik supplementen vervangen door een maaltijd?

Zie je het niet zitten om een post workout supplement te nemen? Goed nieuws, het is namelijk zeker niet per se nodig.

Je kunt ook je eiwitten en koolhydraten uit een maaltijd halen. Zorg er wel voor dat de maaltijd in dat geval dus bestaat uit snel opneembare eiwitten en koolhydraten.

Een veelvoorkomend post workout drankje is bijvoorbeeld magere chocolademelk. Dit heeft de ideale samenstelling, waardoor het een goed hersteldrankje is.

Toch is dit een stuk duurder dan een post workout shake. Ook is een shake vaak gemakkelijk, omdat het niet gekoeld hoeft te staan en gemakkelijker mee te nemen is.

Andere eiwitrijke voeding is ook geschikt voor na je training. Om de glycogeen voorraad aan te vullen is fruit aangeraden, zoals bijvoorbeeld een banaan.


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Supplementen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *