Wat doen EMS trainers en hoe effectief is het?

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 31, 2021

ems-trainers
ems-trainers

EMS trainers, wat zijn dat precies? En doen de EMS trainers echt wat ze beloven? Op deze vragen vind je in dit artikel een antwoord.

Ook gaan we het hebben over het kopen van een EMS trainer. Voor wie is het geschikt en waar moet je op letten?

Effectief trainen met een EMS trainer?

ems-buikspiertrainer

In de huidige tijd waarin we leven is uiterlijk van steeds groter belang, dat gevoel hebben veel mensen in elk geval.

Op social media kun je ook nog eens heel veel perfecte lichamen zien, waardoor je al helemaal kunt gaan denken dat zo’n lichaam de norm is.

Anderzijds kun je het drukke leven wat we lijden misschien ook wel helemaal niet aan als je niet fit bent.

Sporten is echter lastig in te passen in onze drukke agenda’s, en daarom zoeken veel mensen naar manieren om zo snel mogelijk zo fit mogelijk te worden.

Het liefst met zo kort mogelijke workouts. Elektro Sporten, met behulp van EMS trainers, is zo’n manier waarbij je met minder moeite mooie resultaten kunt behalen.

Dat beloven de aanbieders in elk geval, maar is dat ook zo? In dit artikel lees je er alles over!

Wat zijn EMS trainers?

EMS staat voor electro muscular stimulation, wat ook wel bekend staat als elektro sporten. In Rusland gebruiken ze EMS trainers al jarenlang bij het trainen van topatleten.

Ook in Nederland zijn de EMS trainers al vrij lang bekend, denk maar aan de reclames van Tell Sell, waarbij werd beloofd dat je met niks doen een gespierd lichaam kunt krijgen.

De afgelopen jaren zijn de EMS trainers veel verbeterd en zijn er zelfs verschillende elektro sport studio’s in Nederland begonnen.

Hoe werken EMS trainers?

Bij het gebruik van EMS trainers worden er elektroden op je lichaam geplakt. Dit kan zowel op verschillende delen van je lichaam tegelijk als op 1 bepaalde spier.

Het eerste heet globale EMS, het tweede lokale EMS. Via een apparaat worden er elektrische impulsen naar de spieren gestuurd.

Je kunt dit doen terwijl je stil zit, maar ook terwijl je aan het sporten bent. Sporten met een EMS trainer kan wel alleen als de elektrische schokken niet te sterk zijn, omdat je anders teveel verkrampt om nog oefeningen uit te kunnen voeren.

Om te kijken hoe EMS werkt kijken we eerst even kort naar de werking van je spieren.

Lees hierna: Sixpack apparaat kopen

Hoe werken spieren?

In een normale situatie geven je hersenen een spier het signaal om samen te trekken. Hierbij worden elektrische impulsen via het zenuwstelsel en een motor neuron naar de spieren getransporteerd.

Wanneer dit gebeurd met verschillende units in je lichaam, spant een spier zich aan.

Hoe meer units worden aangestuurd door de hersenen, hoe krachtiger je spier zich zal aanspannen.

Dit proces kan via EMS trainers worden nagebootst, waarbij deze apparaten in feite de functie van de hersenen overnemen.

Doen de EMS trainers wat ze beloven?

Mensen die geloven in EMS trainers, of er baat bij hebben dat mensen deze trainers kopen, zeggen dat je met elektro sporten een fit lichaam kunt krijgen.

Je zou er spiermassa mee op kunnen bouwen, sterker van kunnen worden en prestaties verbeteren. Maar is dat ook zo?

Spiermassa opbouwen

ems-training

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat EMS trainers een positief effect kunnen hebben op spiermassa en kracht.

Dit geldt voor zowel getrainde als ongetrainde sporters. De verbeteringen vinden plaats op het gebied van meerdere vormen van kracht, waaronder maximaal kracht maar ook bijvoorbeeld sprongkracht.

Dit komt omdat er door het gebruik van EMS trainers meer diepgelegen motor units worden geactiveerd, bovendien op meer gelijkmatige wijze.

Hierdoor gaat er bij het samentrekken minder kracht verloren ten opzichte van het normale proces. Dit komt de spierkracht ten goede.

Het verschil tussen lokale en globale EMS

We hebben al even het verschil aangehaald tussen lokale EMS trainers en globale EMS trainers.

Globale EMS, dus over het hele lichaam, is minder effectief voor maximaal kracht dan lokale EMS.

Daarentegen is globale EMS juist effectiever voor explosieve kracht. Hoe dit verschil wordt veroorzaakt is nog niet bekend, hier is nog te weinig onderzoek naar gedaan.

Onderzoek naar het effect van EMS trainers op de opbouw van spiermassa

Uit onderzoeken is gebleken dat het gebruik van een EMS trainer kan leiden tot spieropbouw op lokaal niveau.

Hoewel in vrijwel alle gevallen onderzoek is gedaan naar de werking bij de quadriceps (voorkant bovenbenen), is dit waarschijnlijk bij elke spier het geval.

Ook globale EMS heeft echter positieve resultaten opgeleverd. Hierbij moet wel worden gezegd dat de onderzoeken allemaal van korte duur waren. Daarom is het effect op lange termijn niet te bepalen.

Je kunt ook krachttraining doen in combinatie met een EMS trainer. Er zijn nog te weinig onderzoeken gedaan om hier een concreet effect van te kunnen beschrijven.

Wel is uit bepaalde onderzoeken gebleken dat je hiermee niet direct meer spiermassa opbouwt dan bij alleen het gebruik van een EMS trainer.

Dit waren echter ook weer onderzoeken van korte duur. Daarnaast valt er dus nog niet genoeg te zeggen over krachttraining in vergelijking met krachttraining plus EMS trainers.

Op de vraag of EMS écht werkt is het antwoord dus nog niet met 100% zekerheid te zeggen. Desalniettemin lijken de resultaten en reviews vooralsnog positief. Er zitten maar weinig nadelen aan.

Zijn er dan helemaal geen nadelen?

Net zoals met iedere trainingsvorm zijn er uiteraard wel wat mogelijke nadelen. Allereerst is deze methode niet voor iedereen veilig. Mocht je bijvoorbeeld een hartpatiënt zijn of ziek zijn, dan kan EMS training gevaarlijk zijn.

Daarnaast is het zo dat het maar weinig doet voor je conditie. Je bouwt kracht en spiermassa op, maar voor een betere conditie moet je nog echt altijd cardio training doen.

Voor wie komen EMS trainers goed van pas?

EMS is dus een geschikte methode voor goed getrainde atleten. Hierbij moet het gebruik van EMS trainers wel worden gecombineerd met specifieke oefeningen.

Je kunt het zien als aanvulling op de normale training voor getrainde atleten, of bijvoorbeeld ervaren krachtsporters. Het is geen vervanging voor het trainen. Voor beginners is het waarschijnlijk minder aan te raden.

elektrische-spierstimulatie

Bij het aanleren van een squat bijvoorbeeld is de coördinatie heel belangrijk, en dat leer je met het gebruik van EMS trainers niet goed.

Wil je niet trainen maar toch een fitter lichaam, dan kan EMS je wel helpen bij het opbouwen van spiermassa.

Het is altijd beter dan niets doen, maar verwacht zeker geen wonderen. Zonder training een droomlichaam opbouwen blijft vrijwel onmogelijk. Tot slot is EMS een geschikte methode bij revalidatie trajecten.

EMS trainers of krachttraining?

Krachttraining is en blijft natuurlijk het beste alternatief voor EMS trainers. Maar welke van die twee is dan beter?

EMS kan dus wel degelijk effectief zijn, zowel om sterker te worden als om meer spiermassa op te bouwen.

Echter is er weinig bekend over de effecten op de lange termijn. Om die reden, en het feit dat EMS trainers vaak best duur kunnen zijn, geven wij de voorkeur aan traditionele krachttraining.

Daarnaast is het in onze ogen ook goed om ergens voor te moeten werken, en is dat juist deel van het resultaat. Het gebruik van EMS trainers is meer een soort shortcut.

De kosten van EMS trainers

De kosten van EMS trainers lopen uiteen. Voor een heel apparaat dat je op meerdere plekken op je lichaam kunt gebruiken ben je minimaal enkele duizenden euro’s kwijt.

Dit zijn de apparaten die ze ook in EMS studio’s gebruiken. Maar je hebt ook voor een paar tientjes een EMS buikspiertrainer.

Dit is een band die je elektrische schokken op je buik geeft. Dit is voor thuis meer geschikt.

Daarnaast kun je dus trainen in studio’s met EMS trainers. Ook hier lopen de prijzen uiteen, maar uiteraard is een abonnement duurder dan bij een normale gym.

Tot slot; hoe ziet een EMS training er in de praktijk uit

Als je besluit om een een EMS training te proberen, hoe ziet dat er dan ongeveer uit? Het begint altijd met een gesprek, als het je eerste keer is althans.

Hierbij wordt gekeken naar je niveau en je doelen, en op basis daarvan wordt de intensiteit bepaald en ingesteld.

Vervolgens begint de training, die maximaal 20 minuten duurt. Hierbij is altijd een trainer aanwezig. Je doet bij zo’n training vaak oefeningen met je lichaamsgewicht.

Van zware gewichten op apparaten wordt verder geen gebruik gemaakt. EMS kan ook tijdens een cardiotraining worden toegepast.

Bij vrijwel alle studio’s kun je na de training nog vragen stellen, als je dat ervoor niet al hebt gedaan, en krijg je na afloop advies over hoe je het beste kunt herstellen.

Wat is jouw doel?

Maak een keus hieronder en ontvang direct een GRATIS Kick-start!





💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Materiaal

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.