Trainen op de airbike – Welke spieren & schema

In dit artikel bespreken we het trainen op de airbike. Deze revolutionaire crossfit fiets zien we steeds vaker terug in gyms, crossfit boxen en homegyms.

Veel mensen behalen mooie resultaten met airbike trainingen. Tijd dus om een blik te werpen op zo’n workout.

Waar is het goed voor en hoe verhouden de trainingen zich ten opzichte van trainen op andere apparatuur?

Wat train je met een airbike?

Een van de redenen waarom de airbike geliefd is, is de functionaliteit van je trainingen. Je richt je namelijk op meerdere trainignsdoelen tegelijkertijd.

Zo train je jouw kracht in je bovenlichaam en onderlichaam. Maar ook verbeter je jouw conditie en spieruithoudingsvermogen.

Een uitstekende training om fitter te worden dus.

De verbranding ligt bovendien erg hoog. Dit maakt het een bijzonder populair apparaat voor vetverlies. Je verbrandt tot wel ruim 500 calorieën per uur.

Welke spieren train je?

De hoge verbranding op de airbike heeft vooral te maken met de vele spiergroepen die je aanspreekt tijdens zo’n training.

In feite wordt ieder spiertje in je lichaam op de proef gesteld wanneer je begint te bewegen op de airbike.

Je traint de volgende spiergroepen:

  • Armspieren
  • Rugspieren
  • Borstspieren
  • Buikspieren
  • Beenspieren

Uiteraard kunnen we de armen onderverdelen in je onderarmen, triceps en biceps. Je benen worden onderverdeeld in je quadriceps, hamstrings en je kuitspieren.

En ook je buik- en rugspieren kunnen we uiteraard weer onderverdelen. Zo zie je maar dat er enorm veel spieren aan het werk gezet worden.

Trainingsplan voor op de airbike

Er zijn verschillende trainingsschema’s die je kunt volgen op de airbike. De meeste mensen trainen op basis van een caloriedoel.

Hierbij is het ’t doel om een bepaald aantal calorieën te verbranden in een zo kort mogelijke tijd. Vervolgens is het de bedoeling om deze tijd steeds korter te maken.

Maar ook kun je steeds dezelfde tijd aanhouden en in die tijd meer kcal proberen te verbranden.

De meeste goede airbikes hebben een trainingscomputer waarop je dit eenvoudig en overzichtelijk bijhoudt.

Vervolgens is het aan jou om op te schrijven of te onthouden wat je tijd of aantal verbrande calorieën van de training was.

Daarna is het zaak om dit de volgende training te overtreffen.

Airbike vergeleken met andere apparatuur

Een airbike kun je niet echt vergelijken met andere fitnessapparatuur. Het apparaat is echt uniek in zijn soort.

Vaak wordt het vergelijken met een hometrainer of crosstrainer. Op de hometrainer is het grote verschil dat je hierop je armen niet belast.

De airbike is dus een soort hometrainer, maar dan voor je armen én benen.

De crosstrainer en roeitrainer komen qua aangesproken spiergroepen het meest in de buurt. Ook hierop train je zowat je hele lichaam. De beweging op de crosstrainer heeft bovendien wat weg van die op de airbike.

Het grote verschil is uiteraard dat je op de crosstrainer staat en op de airbike zit. Ook ligt de intensiteit van je training een flink stuk hoger op de airbike.

Voordelen van trainen met een airbike

Een airbike workout is dus zeer effectief voor je hele lichaam. Je traint veel spieren, werkt aan je conditie én je wordt sterker.

Een ander voordeel is de tijdsduur van je trainingen. Een airbike intervaltraining kan namelijk klaar zijn in 5 of 10 minuten, waarna je een volwaardige training achter de rug hebt.

Ideaal voor iedereen met weinig tijd dus.

Ook is het een uitstekende training om af te wisselen met je krachttrainingen. Hierdoor is het apparaat zo bijzonder populair onder crossfitters.