Afvallen van 90 kilo naar 70 kilo: hoe doe ik dat?

van-90-naar-70-kilo

Als je bij dit artikel terecht bent gekomen, heb je hoogstwaarschijnlijk besloten om jouw gewicht van 90 kilo naar 70 kilo te brengen.

Om 20 kilo af te vallen, zul je wel je leefstijl om moeten gooien. Maar hoe doe je dat?

En hoelang duurt het voordat je die 70 kilo bereikt? Wij verzamelden alles wat je moet weten in dit artikel.

Minder lichaamsvet, minder snel afvallen

Wanneer je start vanaf 90 kilo zul je in het begin meer afvallen per week dan wanneer je de 70 kilo nadert. Dat betekent dat hoe dichter je bij het streefgewicht van 70 kilo komt, des te langzamer de kilo’s eraf zullen gaan.

Goed om te weten, om niet de motivatie te verliezen wanneer je steeds dichter bij je doel komt.

Hoeveel kilo per week kan ik afvallen?

Hoeveel kilo je per week op een gezonde manier kunt afvallen, hangt af van je lichaamsgewicht. 1 procent lichaamsgewicht per week verliezen is haalbaar en ook nog steeds gezond.

Hoe lang duurt het om 20 kg af te vallen?

Als je van 1 procent lichaamsgewicht per week uitgaat, ziet dat er ongeveer zo uit:

  • Week 1: 90 kilo (1% van 90 kilo = 0.9 kilo)
  • Week 2: 89.1 (1% van 89.1 kilo = 0.89 kilo)
  • Week 3: 88.21 (1% van 88.21 kilo = 0.88 kilo)

Als we dit doorrekenen tot aan 70 kilo betekent dat dat je na 28 weken de 70 kilo hebt bereikt. Dit klinkt als een lange periode, maar onthoud dat je meer vet verliest en meer spieren behoudt wanneer je dit tempo aanhoudt (bron).

Overigens is de kans groot dat je wanneer je start met afvallen, je de eerste week meer dan 1% lichaamsgewicht zult verliezen.

Dit heeft vooral te maken met vochtverlies, omdat je met een goed dieet minder zout en koolhydraten binnenkrijgt en vaak ook meer water gaat drinken.

Hoe verlies ik gewicht met voeding?

Gewicht verliezen gebeurt simpelweg door meer calorieën te verbranden dan dat je binnenkrijgt. Voeding heeft daar de grootste invloed op.

Het volgen van een dieet kan je helpen om gecontroleerd en met begeleiding gewicht te verliezen en daarbij geen belangrijke vitamines en mineralen te missen.

Het keto dieet is een populair dieet. Hierbij eet je een laag aantal koolhydraten, maar aan de andere kant mag je wel veel lekkere vette dingen eten.

Hierdoor eet je nog steeds smakelijke maaltijden én zul je ook niet zo snel een hongergevoel hebben. Dit maakt het makkelijker vol te houden in vergelijking met andere diëten.

Moet ik sporten om af te vallen?

Zoals eerder gezegd heeft voeding de grootste invloed op je gewicht, maar sporten draagt ook bij om af te vallen.

Naast gewichtsverlies heeft bewegen ook heel veel andere positieve werkingen op je gezondheid. Mocht je nog niet sporten, start dan eerst met wandelen.

Onderzoek heeft aangetoond dat wandelen in combinatie met een dieet helpt om af te vallen. Je kunt het later eventueel uitbreiden met intensieve sporten zoals hardlopen, zwemmen of fietsen.

Je gewicht van 90 naar 70 kilo brengen, gebeurt niet van de één op de andere dag. Maar met de juiste begeleiding met een dieet, meer lichaamsbeweging én door de juiste verwachting te hebben qua gewichtsverlies gaat het je zeker lukken om jouw doel te behalen.

Wil je direct een goede start maken? Vergeet dan niet je de Gratis Vetverlies Kickstart te downloaden:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant








💡 Misschien vind je dit ook interessant: