Alle voordelen van foamrollen

Laatst bijgewerkt door Casper op februari 18, 2021

foamrollen

Heb jij ook last van stijve spieren? Dan ben je niet de enige. Dit komt voor bij zowel jong als oud.

foamrollen

Oorzaken hier van kunnen uiteen lopen van stress, een slechte (zit)houding tot overbelasting.

Maar in dit artikel gaan we ons richten op één van de makkelijkste en goedkoopste oplossingen.

Niet iedereen heeft de tijd en het geld om even een sport masseur in huren. Echter kunnen stijve spieren gevolgen hebben voor je fysieke prestaties. En dan hebben we het nog niet eens over de toegenomen kans op blessures.

Table Of Contents

Maar wat doe je er aan?

Foamrollen is het antwoord. Voordat je over gaat op fysiotherapie, overweeg eens dit alternatief. Je hebt het mensen in jouw sportschool vast al eens zien doen.

Het is dan ook niet voor niets dat je ze in steeds meer fitnesscentra in Nederland tegenkomt.

Wat is foamrollen?

Myofascial release oftewel foamrollen is een zelf massagetechniek waarbij het vlies om de spieren heen wordt beïnvloed om de rekbaarheid van het weefsel te optimaliseren en zo dus spierspanningen tegen te gaan.

Triggerpoints

Met behulp van de foamroller wordt er druk uitgeoefend op de zogenaamde triggerpoints. Een triggerpoint is kort samengevat een knoop in je spieren die klachten kan veroorzaken.

Welke lichaamsdelen?

We weten nu wat foamrollen globaal inhoudt. Maar op welke plekken van ons lichaam kunnen we dit dan toepassen?

(Onder) rug

Één van de plekken van ons lichaam met de meeste triggerpoints is de (onder)rug. Dit kan dan ook zowel een pijnlijk als bevrijdend gevoel geven wanneer je hier over heen rolt. Pas echter wel op dat je niet over je ruggengraat heen rolt.

foamrollen-tegen-muur

Dit zie ik maar al te vaak gebeuren en je kunt hier op de lange termijn last van gaan krijgen. Zorg er dus voor dat je goed indraait bij het rollen om zo het drukpunt te verleggen naar de zijkant en uit de buurt te blijven van je ruggengraat.

Ook de bovenkant van de rug kan natuurlijk aangepakt worden. Probeer je voornamelijk te focussen op je trapezius, deze zal bij velen het meeste aandacht nodig hebben.

Kuiten

Ook de kuiten zie je vaak aangepakt worden met de foamroller. Deze spieren zitten bij de meeste mensen muurvast. Daarom is het zaak om deze op z’n tijd goed los te rollen.

Gevolg van kuiten met vastzittende spieren is dat de scheenbenen bij veel bewegingen zullen moeten overcompenseren. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van scheenbeenvliesontsteking.

Dit wordt tevens beschouwd als een van de pijnlijkste plekken. Probeer nu maar eens met je vuist in je kuit te duwen en heen en weer te bewegen. Grote kans dat u dit nu al als gevoelig ervaart. Tijd om te rollen dus.

Bovenbenen

Zeker om knieblessures te voorkomen is het verstandig om alle knopen uit je bovenbenen te rollen. Hoe minder spierspanningen in je bovenbeen, hoe minder schokbelasting er op je knieën zal komen tijdens het lopen.

foamrollen-op-grond

Ook om onderrug klachten te verhelpen is het los rollen van de bilspieren een goed idee. Zoals eerder benoemd: vrijwel alle triggerpoints in het lichaam staan met elkaar in verbinding.

Dit zijn de belangrijkste plekken om los te rollen, maar we kunnen natuurlijk ook nog meerdere spiergroepen los rollen,denk hier bij aan de borstspier.

Hier wordt ook wel een massagebal voor gebruikt. In principe zou een tennis of golfbal hier ook aan voldoen.

Voor of na de training?

Hier lopen de meningen over uiteen. Je kunt het namelijk zowel in je warming-up als in je cooling-down toepassen.

Hoewel er zeker voordelen te benoemen zijn om dit na de training of op ‘rustdagen’ te doen, raad ik je altijd aan om dit in je warming-up toe te passen.

Waarom in warming-up?

Er zijn verschillende onderzoeken die aan tonen dat foamrollen in combinatie met een goede warming-up een voordelig effect heeft op de explosiviteit en mobiliteit.

Dit draagt dus niet alleen bij aan je sportprestaties maar tevens kun je er vervelende blessures mee voorkomen.

Nooit ten koste van warming-up

Ik wil hier bij nog een keer benadrukken dat dit altijd gecombineerd moet worden met een goede warming-up.

Hoe een goede warming-up er uit ziet kom ik in een later artikel nog uitgebreid op terug, Evenals de beste foamroller oefeningen.

Genoeg reden om Fit voor alles.nl te blijven volgen dus!

Nadelen

Het enige wat als een nadeel gezien kan worden is dat het als enorm pijnlijk beschouwd kan worden, zeker als dit je eerste keer is. Probeer maar eens met volle druk over je kuiten heen te rollen. De meeste zullen het nog net niet uitschreewen.

Voordelen

  • Het eerste voordeel is dat dit zo als eerder benoemd dus vervelende blessures kan voorkomen. Bijkomend voordeel is dat je je dit altijd en overal kunt doen.
  • Het bevordert tevens de doorbloeding van je spieren waardoor je sneller kunt herstellen.
  • Het verbeterd je houding

Last van een stijve rug na een lange dag achter het bureau zitten en geen tijd om naar de sportschool te gaan? Schaf er dan zelf een aan. Ze zijn voor een zeer schappelijke prijs te koop, weer een voordeel!

Welke foamroll is het beste?

Je vindt ze de laatste tijd in allerlei soorten en maten en het asortiment groeit nog steeds.

Zo zijn er zoals eerder vermeld ook massage ballen die je kunt gebruiken voor zelfmassage, die voornamelijk voor de borstspier gebruikt worden.

Deze kun je in principe voor je hele lichaam gebruiken. Sommigen geven hier de voorkeur aan, maar ik persoonlijk zou altijd een foamroller aanraden.

Ben je een beginner? dan zou ik kiezen voor een wat zachtere variant.

Heb je het echter vaker gedaan en het gevoel al ervaren Dan kun je kiezen voor een hardere variant, eventueel met ribbels er aan. Hieronder vind je een overzicht van verschillende varianten:



Tot slot

Genoeg redenen om te beginnen dus. Even door de pijn heen bijten en rollen maar.

Lees verder:

Categorieën: GezondheidTraining

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *