Wat te doen tegen spierpijn? 10 tips

Laatst bijgewerkt door Casper op april 16, 2021

wat-te-doen-tegen-spierpijn
wat-te-doen-tegen-spierpijn

Wat te doen tegen spierpijn? In dit artikel lees je 10 tips om spierpijn te voorkomen én te genezen.

Wat is spierpijn eigenlijk?

Met spierpijn (ookwel myalgie) worden pijnlijke of gevoelige spieren bedoeld.

De pijn kan meerdere oorzaken hebben, meestal ontstaat het na het sporten en is in bijna alle gevallen onschuldig.

Hoe ontstaat spierpijn?

Tijdens het sporten zullen er kleine scheurtjes in de spieren ontstaan die vervolgens weer moeten herstellen. Deze scheurtjes zijn meestal de oorzaak van de pijn die je ervaart.

Het kan ook opduiken bij overbelasting van de spieren. Er ontstaat dan een ophoping van afvalstoffen, waarvan met name melkzuur.

Als je vaak kampt met spierpijn zonder gesport te hebben is het zaak om te achterhalen wat de aanleiding is hiervan. In veel gevallen kan spierpijn dan namelijk duiden op een slechte (zit) houding.

10 Tips tegen spierpijn

Nu je weet wat spierpijn is en hoe dit ontstaat blijft er nog één vraag over: wat te doen tegen spierpijn?

Hieronder vind je 10 tips die jij kunt gebruiken om spierpijn te verminderen of te voorkomen:

Zalfjes

Er zijn verschillende zalfjes, sprays en olieën die jou kunnen helpen om spier en gewrichtspijn te verzachten.

Een bekende hiervan is tijgerbalsem. Aangeraden is om dit meerdere malen per dag op en rond de pijnlijke plek aan te brengen om de spieren zo warm en soepel te houden.

Lees ook:

Middel tegen spierpijn in benen?

Koude óf warme douche

Douchen is goed voor de spieren. Warmte zal je spieren goed doen om sneller te kunnen herstellen, maar wist je dat koud douchen de bloedsomloop verbeterd? Een betere bloedsomloop zal je herstel ook bevorderen.

Sauna

Een bezoek aan de sauna kan je op meerdere manieren helpen in de strijd tegen spierpijn. Ten eerste zal het de afvalstoffen in je lichaam sneller afvoeren. Dit komt omdat het de bloedsomloop in je lichaam verbetert.

Daarnaast bevorderd het de aanmaak van endorfine. Dit een een stofje dat de hersenen aanmaakt. Het wordt ookwel het ‘geluksstofje’ genoemd. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat de pijn (tijdelijk) wordt verlicht.

Warming-up en cooling-down

Voordat je gaat sporten is het aangeraden om altijd een goede warming up te doen.

Het hoeft niet lang te duren, maar van te voren even rekken en strekken om vervolgens over te gaan op de specifieke warming up kan wonderen doen. Daarnaast zal het ook helpen om blessures te voorkomen.

Tijdens het rekken en strekken zal je de spiervezels alvast gedeeltelijk activeren en klaarmaken voor de fysieke inspanning. Hoe de specifieke warming up eruit ziet hangt er vanaf wat voor sport je beoefend.

Als je gaat fietsen kun je bijvoorbeeld een stuk fietsen op lage intensiteit totdat je goed warm bent en klaar om op volle bak over te gaan.

Gezond eten (wat eten na trainen)

Je lichaam heeft voldoende (gezonde) voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen herstellen van de inspanningen.

Als jij jouw spierpijn wilt verhelpen is het dus ook zaak om goed en genoeg te eten.

Zeker na de training is een belangrijk moment om je lichaam gelijk te voorzien van de nodige bouwstoffen. Let er gedurende de dag op dat je genoeg eiwitten binnen krijgt, dit zijn namelijk de bouwstenen van je lichaam.

Ook is het aangeraden om voldoende vitamines en mineralen uit je voeding te halen en deze eventueel te supplementeren.

Lees ook:

Wat te eten na het sporten?

Hersteltraining

Na zware inspanning kan het zich lonen om toch weer te gaan sporten. Een herstelloop is echter wat anders dan een gemiddelde training.

Er wordt hier op hele lage intensiteit gerend met als doel de bloedsomloop wat op gang te helpen zodat de afvalstoffen kunnen worden afgevoerd.

Vaak wordt er een loopband gebruikt om een een herstelloop te doen. Het is ook mogelijk om dit op een hometrainer te doen, dit wordt ‘uitfietsen’ genoemd.

Dit wordt doorgaans de dag na een grote inspanning gedaan om spierpijn en stijfheid in de spieren te voorkomen.

Massage

Een massage kan je helpen spierpijn tegen te gaan omdat het de stijfheid in je spieren verhelpt.

Door een goede massage worden de spieren weer een soepele massa waardoor ze weer beter kunnen functioneren. Ook zorgt het er voor dat andere spieren hieromheen niet hoeven te overcompenseren.

De spierpijn die jij ervaart kan een gevolg zijn van triggerpoints. Dit zijn spiervezels die vast en verkrampt zitten.

De beste manier om dit tegen te gaan is door massage. Als je dit niet kunt laten doen door iemand kun je dit zelf doen door hier een foamroller of een theragun voor gebruiken.

Verbeter je houding

Wat te doen tegen spierpijn als je niet weet waar het vandaan komt? Meestal moet jij dan je houding verbeteren. Een slechte houding gebeurd vaak ongemerkt tijdens het zitten, staan, lopen of liggen.

Vooral een verkeerde zithouding kan veel spierpijn veroorzaken, met name in de rug. Ook een verkeerde slaaphouding kan veel pijntjes opleveren. Vooral als jij op je buik slaapt is de kans groot dat jouw spierpijn hier aan te wijten is.

Heb je moeite met het verbeteren van je houding? Dan kun je hier eventueel een houding corrector voor gebruiken.

Drink veel water

water-tegen-spierpijn

Water zal je herstel bevorderen omdat het zorgt voor een snellere en betere afvoer van de afvalstoffen in je lichaam, wat vervolgens weer zal resulteren in minder spierpijn.

Er wordt veel gespeculeerd over hoeveel water je minimaal per dag zou moeten drinken.

Dit verschilt echter per persoon en is dan ook van meerdere factoren afhankelijk. Een goede richtlijn is om 2-3 liter water per dag te drinken voor optimaal spierherstel.

Voldoende slaap

slapen-tegen-spierpijn

Ten slotte is een goede nachtrust belangrijk om goed te kunnen herstellen. Wanneer jij te kort slaapt of je slaapkwaliteit niet goed is zul je meer last hebben van spierpijn.

Zorg dus voor voldoende (goede) nachtrust van minimaal 7 uur per nacht en het liefst 8 uur.


Lees ook:

Massage pistool kopen

Elektrische massagetafel kopen

Zelf spierknopen verwijderen

Categorieën: Gezondheid

2 reacties

mieke · november 1, 2020 op 3:36 pm

hoi hoi,

Ik ben since kort weer begonnen met sporten om weer fit te worden, alleen blijf ik met spierpijn zitten dit komt elke keer terug, ik smeer met tijgerbalsem en neem een warme douche na het sporten probeer nu zo 3x per week hard te lopen, maar de spierpijn blijft! dit demotiveert wel probeer het vol te houden! nu heb ik gelezen dat je je lichaam kan ondersteunen met cbd ik heb hier geen ervaring mee! hebben jullie daar ervaring mee? of een andere goede tip die me kan helpen zodat ik blijf lopen en niet ga opgeven, wil het liefste https://greencuisinecbd.com/nl/product/cbd-isolaat/ deze halen ander merk kan ook maar ze hebben zoveel keus wie helpt mij uit de brand hihi,

sportieve groeten mieke

    Casper · november 1, 2020 op 3:57 pm

    Hi Mieke,

    Goede vraag! En je bent niet de enige die met dit probleem zit. Wij hebben zelf geen ervaringen met CBD olie, dus kunnen hier geen advies over geven. Echter is het niet heel gek dat je spierpijn ervaart nadat je net weer begonnen bent met sporten. Als het goed is zal dit na verloop van tijd weer minder worden.

    Overigens kan het ook helpen om van te voren goed op te warmen. In dit artikel lees je meer over rek- en strek oefeningen.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.