Wat is beter: koud of warm douchen?

Laatst bijgewerkt door Casper op oktober 23, 2020

In Nederland douchen we gemiddeld 9 minuten per dag, dit komt neer op 150 liter water. We zien het douchen vaak als een momentje van genot na een lange dag werken of een intensieve work-out.

De meeste mensen geven aan zo rond de 38 graden te douchen, maar is dit wel de ideale temperatuur voor je gezondheid? Veel mensen denken van wel. Aangezien koud douchen vaak als onprettig wordt ervaren zal het wel niet gezond zijn. Maar is deze gedachte terecht?

Op een warme zomerdag na zal je niet veel mensen betrappen op het nemen van een ijskoude douche. Toch heeft een koude douche een aantal voordelen.

6 voordelen koud douchen

  • 1. Meer energie
  • 2. Betere bloedcirculatie
  • 3. Mentale volharding
  • 4. Goed voor je huid
  • 5. Sneller afvallen
  • 6. sneller herstel

1. Meer energie

Iedereen die zijn ochtend begint met een koude douche zal het met me eens zijn. Op het moment dat je onder de douche vandaan komt zit je vol met energie. Dit komt voornamelijk door de arenaline die vrijkomt in je hersenen. Er zijn zelfs studies die aantonen dat het kan helpen tegen depressies.

2. Betere bloedcirculatie

Net zoals Foamrollen bevordert dit je bloedcirculatie. De conditie van je bloedvaten bepalen in grote mate je algemene gezondheid. En je gezondheid is vervolgens weer bepalend voor je fysieke prestaties. Dus trek hier je conclusie uit.

3. Mentale volharding

Mentale volharding opbouwen? Dan is elke dag een koude douche een hele goede manier hier voor.

Als je jezelf de gewoonte aanleert om elke ochtend je dag te beginnen met een koude douche, begin je elke dag met het doen van iets waar je tegen op ziet. Dit kan je helpen om deze gewoonte het resterende deel van de dag voort te zetten.

4. Goed voor je huid

Hoewel dit voordeel sinds korte tijd ter discussie staat zijn er nog altijd genoeg onderzoeken die aantonen dat het je huid ten goede zal komen. Niet voor niets wordt het geprezen als geheim tegen anti-aging.

Zelf merkte ik wel degelijk verschil na een tijdje consistent koud douchen. Zeker als je acné hebt raad ik je aan om sowieso koud na te spoelen.

5. Sneller afvallen

Sneller afvallen door koud douchen? Ja, je leest het goed. Dit wordt vaak als fabeltje gezien maar het klopt echt.

Het is eigenlijk best logisch: je lichaam wilt altijd op ‘bedrijfstemperatuur’ zijn. Dus heb je het koud, dan zal je lichaam meer moeten werken om de streeftemperatuur te bereiken. Hier door verbrand je dus meer calorieeën. En hoe meer je verbrand hoe sneller je afvalt.

6. Sneller herstel

Veel topsporters zweren er bij een koude douche. Dit is niet alleen om dicipline te kweken maar ook om sneller te herstellen en minder spierpijn te ervaren.

Ijsbad

Niet voor niets zie je langzaam maar zeker een trent ontstaan om een ijsbad te nemen wat het herstel ten goede komt. Een letterlijke cooling-down.

Er bestaan zelfs bedrijven die koelapparaten en ijsbaden verhuren aan coaches en op grote sport evenementen te vinden zijn. Het is niet voor niets dat zoveel (olympische) sporters en sport ploegen hier gebruik van maken. Christiano ronaldo is hier een voorbeeld van.

Wim Hof

Je kent hem vast wel: Wim Hof. Hij staat ook wel bekend als ‘the iceman’. Wim is eigenlijk de trendsetter van ‘koude therapie’. Deze therapie bestond al een geruime tijd maar is nooit wetenschappelijk bewezen. Hij noemt dit zelf de ‘Wim Hof methode’, wat een combinatie is van : focus, meditatie en ademhalingstraining. Hij geeft deze training momenteel in Polen.

Ademhaling

Wat ik zelf heb ervaren tijdens het koud douchen is dat je ademhaling eigenlijk alles bepalend is. Zodra je de koude straal op je huid voelt is je lichaam geneigd om uit schrikreactie sneller te gaan ademen.

Zorg er dus voor dat je rustig diep inademt voor dat je onder de douche stapt. Doe dit een paar keer en stap er dan onder terwijl je je blijft concentreren op het gecontroleerd en rustig diep in en uit ademen.

Dit heeft mij erg geholpen en maakte het eigenlijk veel makkelijker dan verwacht.

Bouw het rustig op

Als je begint raad ik je echter wel aan om niet meteen minuten lang op z’n aller koudst te gaan douchen. Bouw het rustig op.

Ik zou de eerste dagen beginnen met lauw te douchen en de temperatuur geleidelijk iets naar beneden te draaien. Eindig je douche met 10 seconden koud af te spoelen.

Na een aantal dagen kun je beginnen met 10 seconden onder de koude douche te staan. Probeer zo elke dag een paar seconden langer te blijven staan.

Als je dit zo een aantal weken volhoudt zul je merken dat je zonder problemen 1 tot 2 minuten kunt volhouden en er (als het goed is) nog van gaat genieten ook.

Bijkomende voordelen van koud douchen

Geldbesparing

Naast de gezondheids voordelen zal het ook je portemonnee nog eens ten goede komen. Niet alleen bespaar je op je gasrekening, maar ook zul je minder lang douchen. Dit resulteert dus ook weer in minder watergebruik.

geld besparen

Tijd

Je kunt het reken sommetje zelf al maken: gemiddeld 9 minuten douchen of één minuut een koude douche. Zeker in de ochtend kan deze tijd voor velen kostbaar zijn.

Milieu

En als dat nog niet genoeg voordelen zijn, komt het ‘t milieu ook nog een te goede. met het gasgebruik van een warme douche is gas nodig. En van gasgebruik komt weer CO2-uitstoot.

Eigen ervaringen met koud douchen

Ik doe dit nu zelf al zo’n 2 maanden elke dag direct na het opstaan. Ik las ook over de voordelen en wou het zelf ervaren.

één keer per week neem ik naast mijn koude douche in de avond nog een warme douche. Maar ook deze eindig ik met koud afspoelen. Zo is het makkelijker vol te houden. Net als een cheatmeal in je dieet.

Ik raad het iedereen aan om het op z’n minst te proberen. Ik zit veel beter in mijn vel en ben met name in de ochtend veel productiever en energieker. Je kunt het excuus ‘geen tijd’ in iedergeval niet gebruiken. Succes!

💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Gezondheid

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *