Vetverbranding: deze 7 tips maken het een stuk makkelijker

Laatst bijgewerkt door Casper op mei 16, 2021

vetverbranding
vetverbranding

Vetverbranding; wat is dit nu eigenlijk precies? En nog belangrijker; hoe kun jij jouw vetverbranding versnellen?

In dit artikel vind je 7 tips die ervoor zorgen dat jij direct kunt profiteren van een maximale vetverbranding. Lees snel verder!

Wat is vetverbranding?

Wat bedoelen we eigenlijk met vetverbranding? Voor veel mensen is het slechts een vaag begrip.

Hiermee bedoelen we het verbranden van lichaamsvet. Het is een continu proces dat plaatsvindt in je lichaam, mits jij hier de juiste omstandigheden voor schept.

Vetverbranding is namelijk zeker niet een vanzelfsprekend iets.

Je zult namelijk de juiste dingen moeten doen om te profiteren van vetverbranding.

Hoe het hele proces precies in z’n werk gaat? Daar willen we in dit artikel niet al te diep op in gaan.

Het is namelijk veel interessanter om erachter te komen hoe jij er voor zorgt dat je méér vet gaat verbranden.

Hoe word jij een vetverbrandende machine?

Lees snel verder en kom erachter!

Profiteer van een maximale vetverbranding met deze 7 tips

Je vetverbranding stimuleren hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

In de rest van dit artikel geven we jou 7 tips hoe jij hier vandaag nog mee kunt beginnen.

De kans is aanwezig dat niet alle tips wat voor jou zijn. Het goede nieuws is echter dat ze ook niet allemaal nodig zijn om je metabolisme te versnellen.

Nee, aan één van deze 7 tips zou jij al voldoende kunnen hebben. Dit kan namelijk al het verschil maken tussen wél of géén vet verbranden.

Laten we snel beginnen.

1. Bereken je caloriebehoefte en pas je voedingspatroon aan

calorieën

De eerste tip vrij eenvoudig. Toch zien we dit nog maar al te vaak misgaan.

Wil jij je vetverbranding bevorderen? Dat begint bij het berekenen van je caloriebehoefte.

Je caloriebehoefte vertelt jou hoeveel calorieën jij per dag nodig hebt om op gewicht te blijven.

Bij alles wat we doen verbranden we calorieën. Zelfs als we stilzitten.

Zodra je intensief gaat sporten zal je vanzelfsprekend meer verbranden.

Daarnaast spelen ook je leeftijd, gewicht en geslacht een rol in jouw caloriebehoefte.

Om je energiebehoefte te berekenen kun je een online tool gebruiken. Echter is deze niet altijd even accuraat, aangezien dit een schatting is op basis van cijfers.

Zodra je minder dan je caloriebehoefte gaat eten, zal je lichaamsvet verbranden, zo simpel is het in theorie.

Elk lichaam is anders. Je zal dus wel even moeten testen of je ook echt daadwerkelijk afvalt zodra je minder eet dan je geschatte caloriebehoefte.

Een verdere complete uitleg hierover kun je overigens vinden in de Vetverlies Kick-start.

2. Kom in ketose

keto-dieet-ervaringen

Ketose wordt door Wikipedia omschreven als: ” een proces dat gekenmerkt wordt door een verhoogde concentratie ketonen in het bloed, veroorzaakt door afbraak van vetzuren.

Oké, dus wat is ketose nou eigenlijk..?

Laten we het even uitleggen in begrijpbare taal.

Ketose is een staat waar je lichaam zich in kan verkeren, zodra het voor een bepaalde tijd niet of nauwelijks koolhydraten binnenkrijgt.

Als je in ketose wilt raken zal je een ketogeen dieet moeten volgen, ook wel bekend als het keto dieet.

Tijdens een ketogeen dieet eet je 20 tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag.

Aangezien koolhydraten normaal gesproken de brandstof zijn voor je lichaam, zal je lichaam op zoek moeten gaan naar een ander soort brandstof.

Dit is waar het interessant wordt.

Je lichaam zal namelijk het lichaamsvet gebruiken als brandstof.

Je zult begrijpen dat deze manier van diëten zeer effectief is voor de vetverbranding.

Niet voor niets is dit al jarenlang één van de populairste diëten onder mensen die snel vet willen verbranden.

Echter is dit dieet niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen kunnen namelijk niet goed functioneren met een kleine hoeveelheid koolhydraten.

Wil je leren hoe jij je lichaamsvet als brandstof kunt gebruiken dankzij het keto dieet? Neem dan hier even een kijkje >>

3. Eet meer eiwitten

eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstof voor ons lichaam. Ze zorgen voor spieropbouw, het herstel van de spieren en het behoudt van spiermassa.

Zeker dat laatste is belangrijk als je gaat afvallen, aangezien je jouw spieren zoveel mogelijk wilt behouden.

Hoe meer spiermassa je namelijk hebt, hoe hoger je vetverbranding zal zijn.

Dit is omdat spiermassa energie nodig heeft in de vorm van calorieën.

Je hebt dus simpelweg een hoger metabolisme als je over meer spiermassa beschikt.

Máár.. dat is niet het enige voordeel.

Nee, eiwitten beïnvloeden namelijk jouw vetverbranding op meerdere manieren.

Een ander voordeel is dat het je een verzadigder gevoel geeft dan koolhydraten.

Door een goede portie eiwitten binnen te krijgen zal je dus minder honger hebben, wat de vetverbranding alleen maar ten goede komt.

Ten slotte blijkt uit diverse onderzoeken dat eiwitten jouw stofwisseling met een paar procent kunnen versnellen.

De versnelde stofwisseling kan wel tot een aantal uren na je maaltijd aanhouden. (bron)

Reden genoeg om op je eiwitinname te letten dus.

Let er overigens wel op je dat je het niet overdrijft. Té veel eiwitten zijn namelijk niet goed voor je gezondheid (bron).

4. Doe aan krachttraining

oefeningen-buikvet-thuis

Zoals je waarschijnlijk wel weet versnel je jouw vetverbranding door te sporten.

Er zijn een hele hoop sporten die je kunt doen. Zo zijn er diverse cardio toestellen die de vetverbranding stimuleren.

Maar ook kun je hardlopen, wandelen, zwemmen en nog veel meer.

In feite zorgt elke vorm van lichaamsbeweging voor een hogere vetverbranding.

Echter is lang niet elke vorm van bewegen even effectief.

De meest effectieve manier van sporten voor een maximale vetverbranding is krachttraining.

Waarom? Omdat je met krachttraining allereerst veel calorieën verbrandt.

Doordat je traint met weerstand en (zware) gewichten verplaatst, worden je spieren flink aan het werk gezet. En dat kost veel energie.

Maar dat is niet het enige voordeel van krachttraining voor de vetverbranding.

Daarnaast zorgt krachttraining (mits gecombineerd met de juiste voeding) ook voor spieropbouw.

En zoals we je eerder al vertelden, zorgt meer spiermassa weer voor een hogere vetverbranding.

Krachttraining met als doel vetverlies en spierbehoud noemen we ook wel droog trainen.

5. Intervaltraining op hoge intensiteit

afterburn-effect

Naast krachttraining is ook cardio op hoge intensiteit een hele goede manier van trainen voor maximaal vetverlies.

Deze manier van trainen noemen we ook wel HIIT, wat staat voor Hoge Intensiteit Interval Training.

Het mooie aan deze manier van trainen is dat je niet alleen tijdens de HIIT calorieën zal verbranden.

Maar ook ná je training gaat de vetverbranding nog verder. Dit noemen we ook wel het afterburn effect.

HIIT blijkt volgens onderzoek véél effectiever te zijn voor vetverlies dan duurtraining.

Ook als je geen dieet volgt kun je profiteren van een hogere vetverbranding door HIIT (bron).

HIIT kan voorkomen in meerdere vormen. Zo kun je bijvoorbeeld sprintjes trekken, oefeningen met het eigen lichaamsgewicht doen, of trainen op een apparaat.

6. Overweeg periodiek vasten

intermittent-fasting-afvallen

De kans is aanwezig dat je ook hier wel eens iets over hebt gehoord, of gelezen; periodiek vasten.

Het wordt ook wel eens, op z’n Engels, intermittent fasting genoemd.

Dit is een vorm van vasten dat voorkomt in meerdere vormen.

Het komt erop neer dat je periodes van niets eten afwisselt met periodes waarin je wel mag eten.

Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om 16 uur te vasten en 8 uur te eten.

Maar je kunt ook 24 vasten afwisselen met een tijdsbestek van 24 uur waarin je wel mag eten.

Afvallen met intermittent fasting is de laatste jaren erg populair geworden, aangezien veel mensen merken dat de vetverbranding hierdoor gestimuleerd wordt.

Onderzoek toont overigens ook aan dat het inderdaad een positief effect heeft op gewichtsverlies.

Ook ervaren veel mensen andere voordelen, zoals bijvoorbeeld een betere concentratie.

Deze vorm van vasten is overigens niet voor iedereen geschikt, maar het is ’t proberen zeker eens waard.

7. Drink niet te veel alcohol

stoppen-met-alcohol

De laatste tip is om simpelweg minder alcohol te gaan drinken.

Alcohol is namelijk een van de grootste dikmakers.

Niet alleen de calorieën die in bier, wijn en mixdrankjes zitten zorgen ervoor dat je vetverbranding wordt verstoord.

Maar ook krijg je méér zin in ongezonde en vette voeding, wat de kans vergroot dat jij je niet meer houdt aan je dieet.

We raden je daarom ook af om (te veel) alcohol te drinken als jij vet wilt verbranden.

Bonus tip: deze fouten moet je absoluut voorkomen

Je hebt nu 7 wetenschappelijk bewezen manieren gezien die het vetverlies gegarandeerd versnellen.

Het is nu aan jou om hier wat mee te gaan doen en te zorgen dat je vetverlies gestimuleerd wordt.

Als laatste tip willen we je graag meegeven om de meest gemaakte fouten te voorkomen.

Er zijn namelijk een aantal fouten die jij absoluut moet voorkomen als jij lichaamsvet wilt verbranden..

De 8 meest gemaakte fouten deel ik graag met je.

Download even de Gratis Vetverlies Kick-start en ontdek welke fouten jij eenvoudig kunt voorkomen:

Tijdelijk Gratis: de Vetverlies Kick-start

Ontdek hoe jij effectief en blijvend vet verliest. Claim direct je gratis download:

vetverlies-kick-start-cover-transparant





Veelgestelde vragen


Staat jouw vraag hier niet bij, of heb je nog een andere opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat dan even een reactie achter!

💡 Misschien vind je dit ook interessant:



Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *