Snel droog worden

Laatst bijgewerkt door Casper op december 22, 2021

snel-droog-worden
snel-droog-worden

Het is voor een hoop mensen hét doel: snel droog worden. Maar is het eigenlijk wel mogelijk om snel droog te trainen en in een korte tijd een droog lichaam te behalen?

We geven je in dit artikel antwoord op de vraag: kun je snel droog worden en ook geven we je extra tips om het proces te versnellen.

Waarom snel droog worden?

Waarom zou je eigenlijk snel droog willen worden? Er zijn zoals gezegd een hoop mensen die dit als doel stellen.

De exacte reden zal voor iedereen anders zijn. Echter zullen de meeste mensen snel droog willen worden vlak voor de zomer.

Alle overtollige kilo’s moeten er dan weer afgetraind worden en de spieren onder het laagje vet moeten weer tevoorschijn komen.

Het liefst ben je hier natuurlijk niet al te lang mee bezig. Want waarom zou je er langer over doen dan nodig is?

Droog trainen wordt vaak gezien als een langdurig proces, waarbij de progressie beetje bij beetje zichtbaar wordt.

Maar kan het ook sneller? Is er een ultieme manier om daadwerkelijk snel droog te worden, of moet je nou eenmaal rekening houden met een lange tijd en bestaan er geen ”shortcuts”?

Later in dit artikel zul je het antwoord vinden op deze veelgestelde vraag.

Wat bedoelen we met droog worden?

Met een ”droog lichaam” wordt een lichaam bedoeld met een laag vetpercentage en een aanzienlijke hoeveelheid spiermassa.

Het voordeel van een droog lichaam is dat de spiermassa waarvoor jij dag in dag uit hebt gewerkt in de sportschool (en in de keuken), duidelijk zichtbaar wordt.

Snel droog worden is een groot begrip

Voordat we vertellen hoe/of het mogelijk is om snel droog te worden, willen we het eerst met je hebben over het begrip ”snel”.

Want wat is snel nou eigenlijk en wat vind jij een korte tijd?

Voor de ene persoon zal snel één week bedragen, terwijl de ander met snel juist weer een paar maanden zal bedoelen.

Wanneer het op droog trainen aankomt zal iedereen weer een ander beeld bij snel hebben.

snel-droog-trainen

Als jij de illusie hebt om binnen één of twee weken ”goud droog” te worden, dan moeten we je bij deze helaas teleurstellen. In slechts een paar weken zal je niet op magische wijze heel droog kunnen worden.

Dat betekent echter niet dat je in die tijd geen goede progressie kunt boeken. En dat betekent ook niet dat het geheel onmogelijk is om ”snel” droog te worden.

Het is namelijk goed mogelijk om binnen 6-8 weken jouw ultieme doel te behalen. Echter zal dit heel erg verschillen per persoon.

Met wat voor tijdsbestek jij rekening moet houden om snel droog te worden hangt af van onder andere de volgende zaken:

  • Hoeveel trainingservaring heb je?
  • Wat je is vetpercentage?
  • Wat is je doel en wat vind jij droog?
  • Hoeveel heb je er voor over?

Wat is realistisch?

Aan de hand van bovenstaande vragen kun je min of meer bepalen met wat voor tijdsbestek jij rekening moet houden.

Je zult je zelf eerst moeten afvragen hoeveel vet per week jij wilt gaan verliezen. Als je van plan bent om snel droog te worden, raden we aan om idealiter zo’n 0,5 tot 1 kg vetmassa per week te verliezen.

Hiervoor zul je een calorietekort moeten creëren en is het belangrijk om je voeding goed te verdelen in eiwitten, koolhydraten en vetten.

Als je exact wilt weten hoe je het beste kunt gaan eten voor vetverlies en spieropbouw, download dan gratis de droog trainen kickstart.

Dus: kun je echt in een korte tijd een droog lichaam trainen?

Zoals je hebt kunnen lezen is het voor de meeste mogelijk om een kilo lichaamsvet per week te verliezen.

Dit betekent dat je in een maand tijd 4 kilo lichaamsvet kunt verliezen en in twee maanden maar liefst 8 kilo aan overtollig vet kwijt kunt zijn.

Binnen 2 maanden kun je dus een behoorlijk goed resultaat neerzetten. In 8 weken 8 kilo vet verliezen, beschouwen wij als snel droog worden.

Echter is dit natuurlijk niet altijd even makkelijk en bovendien ook niet voor iedereen haalbaar.

Als jij momenteel niet heel veel lichaamsvet hebt en dus al redelijk droog bent, zul je beter kunnen mikken op minder vetverlies per week.

Je moet namelijk een aantal dingen goed in je achterhoofd houden als snel droog worden jouw doel is.

Het klinkt natuurlijk in theorie allemaal heel mooi, echter zitten er ook een aantal nadelen aan, zeker als jij té snel droog wilt worden.

Houd rekening met deze nadelen

droger-worden

Wil jij snel droog worden? We raden je aan om je vet niet té snel te verliezen.

Je vraagt je wellicht af waarom. Hoe sneller hoe beter, denk jij waarschijnlijk. Hier valt natuurlijk zeker iets voor te zeggen.

Het is nu eenmaal menselijk om snel resultaat te willen behalen, liever gisteren dan vandaag.

Toch moet je jezelf goed afvragen of dit wel altijd even verstandig is. Als jij snel droog wordt krijg je namelijk te maken met een groot verlies van kracht en spiermassa.

Hoe groter het calorietekort is dat jij creërt en hoe sneller jij dus afvalt, hoe meer kracht je zult verliezen in een korte tijd.

Als gevolg van het krachtverlies zul je minder zwaar kunnen trainen, wat weer als gevolg heeft dat je sneller spiermassa verliest.

Het doel van droog worden is uiteindelijk om een zo’n laag mogelijk vetpercentage te hebben, maar ook om zoveel mogelijk spiermassa te behouden.

Vandaar dat we je zeker niet zullen aanraden om te snel te gaan. Bovendien komt er ook nog eens bij dat je te maken kunt krijgen met het jojo-effect. In fitness termen ook wel de ”rebound” genoemd.

De rebound is het vet dat er in een korte tijd weer bij zal komen wanneer je weer meer begint te eten nadat je snel droog geworden bent.

Met andere woorden: hoe sneller jij je vet verliest, hoe sneller het er weer aankomt. Ook dit is een goede reden om niet voor de snelste weg te kiezen, maar voor de meest duurzame weg.

Extra tips om sneller droog te worden

Tot slot willen we je graag een aantal tips meegeven die jij direct in de praktijk kunt brengen om relatief snel droog te worden.

We raden je aan om een goed plan voor jezelf te maken en een doel te stellen.

Bepaal bijvoorbeeld een bepaald vetpercentage dat je wilt behalen binnen een bepaalde tijd. Denk er daarbij om dat je jezelf voldoende tijd gunt om droog te worden.

Zoals je hebt kunnen lezen is te snel droog worden namelijk niet aan te raden. Toch mag je best ambitieus zijn in je doelstellingen, zolang het geen afbreuk doet aan de effectiviteit.

Verder raden we aan om je niet te veel bezig te houden met voedingssupplementen, maar er eerst voor te zorgen dat jouw voedingspatroon helemaal in orde is.

Zie de supplementen dus alleen maar als extra steuntje in de rug en houd jezelf voor de rest niet bezig met supplementen en al helemaal niet met illegale fatburners.

Conclusie

Als jij dit artikel helemaal hebt gelezen dan hebben we je hopelijk een goed beeld kunnen geven van hoe je snel droog kunt worden en waar je op moet letten.

Het mag duidelijk zijn dat het zeker mogelijk is om snel droog te worden, zolang je maar niet overdrijft.

Heb je hier nog vragen over? Laat dan gerust even een reactie achter onder dit artikel.

Zoek je een goed programma dat je helpt om snel droog te worden? Lees dan even verder.

Snel droog worden met dit protocol

droogtrainen-protocol-man-vrouw

Heb je altijd al je droomlichaam willen behalen, maar is dit jou tot nu toe maar niet gelukt?

Of ben je nog niet begonnen met droog trainen, omdat je niet weet waar je moet beginnen?

Dan is het droog trainen protocol een perfect programma voor jou. Het is een programma dat al duizenden mannen en vrouwen heeft geholpen om droog te worden in een relatief korte tijd.

Of je pas net begonnen bent, of dat je al jarenlange trainingservaring hebt, dat maakt voor dit programma niet uit.

Er wordt je stap voor stap duidelijk uitgelegd wat jij moet doen om een droog gespierd lichaam te trainen.

Klik op een van de links hieronder voor meer informatie:










Misschien ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.