Beginnen met sporten: hoe pak je dat aan? – 6 Tips!

Laatst bijgewerkt door Casper on februari 8, 2021

beginnen-met-sporten
beginnen-met-sporten

Beginnen met sporten? Het kan best lastig zijn om een goed begin te maken en dat vervolgens vol te houden.

Wij helpen je daarom ook graag goed op weg door je in dit artikel alles te vertellen over hoe je het beste kunt beginnen met sporten en hoe je dit vervolgens kunt volhouden.

Waarom beginnen met sporten?

Waarom zou je eigenlijk beginnen met sporten? Het mag duidelijk zijn dat sport en beweging goed is voor je algemene gezondheid. Daarnaast maak je er ook nog eens endorfine mee aan, ook wel het gelukshormoon genoemd.

Dit stofje draagt bij aan de kwaliteit van je leven, omdat het zorgt voor een gelukkiger gevoel en het zorgt er ook voor dat je over het algemeen beter in je vel zit.

Maar ook als je momenteel overgewicht hebt, of je wilt gewoon een paar kilo afvallen, dan kan sporten hierbij een enorme bijdrage leveren.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je graag spieren wilt opbouwen en wilt beginnen met krachttraining.

Kortom: Er zijn méér dan genoeg redenen om te beginnen met sporten. Naar mijn mening zou een betere vraag dan ook zijn: waarom niet beginnen met sporten?

Als jij hier een goede reden voor hebt dan hoor ik die graag. 😉

Een goed begin is het halve werk

sportende-gezonde-mensen

Waarschijnlijk komt het niet als groot nieuws voor je dat beweging goed is voor je gezondheid.

De meeste mensen zullen zich hier namelijk heel goed van bewust zijn. Toch zijn er helaas nog altijd genoeg mensen die niet aan sport doen.

Als jij dit artikel leest dan is de kans ook groot dat je momenteel niet, of te weinig sport.

Misschien heb je nooit gesport, of wellicht heb je het de laatste keer niet volgehouden.

Beginnen met sporten is niet zo moeilijk, maar het ook daadwerkelijk consistent volhouden, dat is vaak weer een heel ander verhaal.

Het is daarom echt aan te raden om direct goed van start te gaan en een goed begin te maken. Als je goed en fris aan de start verschijnt, is de kans immers groter dat je het zult volhouden.

Tips om het sporten vol te houden

Nu zijn wij er heel goed van bewust dat beginnen met sporten makkelijker is gezegd dan gedaan.

Om jou goed op weg te helpen vind je hieronder 6 tips die jou ongetwijfeld gaan helpen om te beginnen én om het vol te houden:

1. Kies een sport die het beste bij je past

De eerste tip die ik je graag wil meegeven is misschien wel direct de belangrijkste. Dat is namelijk om te kiezen voor een manier van sporten die jij leuk vindt.

Vind je het bijvoorbeeld leuk om cardio en/of krachttraining te doen? Dan kun je uiteraard het beste beginnen met fitness.

Fitness is veruit de populairste sport in ons land. Uit recente onderzoeken bleek dat zo’n 20% van de Nederlanders aan fitness doet.

Maar dat betekent daarom niet dat jij dat ook moet gaan doen. Als je fitness simpelweg niet leuk vindt, zoek dan een sport uit die wél bij je past.

Voor vrijwel iedereen is er een passende sport te vinden. Probeer hierbij wat verder te kijken dan je neus lang is.

Je zou bijvoorbeeld kunnen gaan zwemmen, hardlopen, tennissen of je zou op een teamsport kunnen gaan.

2. Maak er een gewoonte van

Zoals ik eerder al zei is beginnen met sporten nog niet eens zo moeilijk. Maar wat wel moeilijk is voor veel mensen, is om hier daadwerkelijk een gewoonte van te gaan maken.

Toch is het noodzakelijk om dit te doen. Als je sporten namelijk geen deel laat uitmaken van jouw (dagelijkse) routine, dan zal de gewoonte al snel verwateren.

Probeer jezelf dus echt aan je afspraken te houden en bepaal alvast op welke vaste tijdstippen je wilt beginnen met sporten, zodat je hier gemakkelijker een routine van kunt maken.

3. Koop nieuwe sportkleding

Een andere manier dat jou kan helpen om te beginnen met sporten en het vervolgens te blijven doen, is door nieuwe sportkleding of schoenen aan te schaffen.

Als je net een nieuwe aankoop hebt gedaan, dan zul jij je namelijk sneller ”gedwongen” voelen om te sporten.

Het zou namelijk pijn doen aan je portemonnee als je dat nieuwe stel sportschoenen ziet wegstoffen in de kast omdat je ze nooit gebruikt.

Trakteer jezelf dus op een mooi paar goede hardloopschoenen, goede fitness schoenen, of voor de dames bijvoorbeeld een squat proof legging.

4. Download een stappenteller

Naast je workouts is het ook belangrijk om je dagelijkse stappendoel te behalen. Echter is het natuurlijk geen doen om dit allemaal zelf bij te gaan houden.

Hiervoor kun je dan ook het beste een speciale stappenteller app downloaden. Je krijgt dan direct inzicht in hoeveel stappen je per dag zet en of je wel voldoende beweegt.

Een voorwaarde hiervoor is wel dat je jouw telefoon de hele dag bij je moet houden.

Overigens zul je naast de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid stappen ook moeten sporten voor optimale gezondheid, maar het is in ieder geval een goed begin. Ook wandelen kan namelijk als sporten worden gezien.

5. Zoek de juiste motivatie

Als je wilt beginnen met sporten kan het heel veel schelen om voor jezelf te bepalen wat jouw doel is en waarom je dit doel wilt gaan bereiken door middel van sporten.

Het kan bijvoorbeeld je doel zijn om gezonder en bewuster te leven, om gewicht te verliezen, of om spieren te kweken.

Als je eenmaal weet wát je doel is, zul je nog moeten bedenken waarom je dit graag wilt behalen.

Wil je bijvoorbeeld afvallen om jezelf beter te voelen, om energieker de dag door te komen of om ouder te kunnen worden?

Als je eenmaal precies weet waarom je wilt beginnen met sporten zal het een stuk makkelijker worden om het vol te houden.

TIP: Gespierder of droger worden en onnodige fouten voorkomen? Download een van deze Gratis Kick-starts >>

6. Zet het in je agenda & verzin geen excuses

agenda

Als laatste tip wil ik je graag meegeven om jouw trainingen alvast in je agenda te zetten.

En daarmee bedoel ik niet voor de komende week, maar plan alvast ver vooruit.

Eerder hadden we het al over een gewoonte maken van sporten. Dat begint allemaal met goed plannen.

Als het vervolgens in je agenda staat, is het uiteraard wel de bedoeling dat dit zo blijft. Probeer het liefst alle afspraken te laten wijken voor jouw trainingen, hoe belangrijk deze ook mogen zijn.

Iedereen kan beginnen met sporten

Als jij gezond bent, dan kun je beginnen met sporten. Als jij dus niet wordt beperkt door medische redenen, dan is er geen enkel excuus om niet te gaan trainen.

Beginnen met sporten bij een zittend beroep?

Ook als jij momenteel het grootste gedeelte van de dag zittend doorbrengt en ‘s avonds weinig tijd, energie of zin hebt om in beweging te komen, zijn er goede alternatieven bedacht.

Kantoor fitness wordt dan ook steeds populairder en is een hele laagdrempelige manier om te starten.

Je kunt tijdens je werk dan in beweging komen, waardoor je ook nog eens productiever bent.

bureaufiets-kantoor

Een veelgebruikt toestel hiervoor is bijvoorbeeld de bureaufiets of de mini hometrainer.

Beginnen met sporten op een latere leeftijd?

Ben je al op leeftijd? Ook dan kun je nog beginnen met sporten. Een sport die veel senioren beoefenen is bijvoorbeeld tennis of fietsen.

Als je liever niet buiten sport dan kun je ook binnen fietsen. Zo zijn er bijvoorbeeld genoeg goede hometrainers voor senioren op de markt.

Maar daarnaast is het ook nog prima mogelijk om spieren op te bouwen op latere leeftijd.

Na een lange tijd weer beginnen met sporten?

Heb je een tijd lang (fanatiek) gesport, maar heb je het vervolgens laten verwateren en wil je na een lange tijd weer beginnen met sporten?

Bedenk dan goed voor jezelf waarom je het de vorige keer niet vol hebt gehouden. Als dit niet met omstandigheden te maken heeft gehad waar jij niks aan kon doen, bijvoorbeeld door een blessure, dan raad ik je aan om de bovenstaande tips toe te passen.

De kans is dan namelijk groot dat je het dit keer wél vol zal gaan houden!

Thuis starten met sporten

Begeef jij je liever niet in een gym, tussen alle andere mensen? Of sport je liever niet buiten, om wat voor reden dan ook?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je met slecht weer gewoon lekker thuis wilt blijven.

Ook dan zijn er genoeg mogelijkheden. Je kunt namelijk prima aan jouw fysieke doelen werken door thuis te trainen.

Je kunt bijvoorbeeld thuis aan krachttraining gaan doen voor meer spiermassa, maar je kunt ook thuis afvallen door middel van oefeningen.

Beginnen met sporten schema

Het volgen van een trainingsschema of een voedingsschema als je pas net begint met sporten, kan voor goede resultaten zorgen.

Je werkt dan specifiek aan je doelen middels het juiste trainingsvolume en de juiste voeding.

Een schema voor iemand die net begint met sporten zal er anders uitzien dan een schema voor een doorgewinterde sporter.

Als het goed is zit hier namelijk een geleidelijke opbouw in, zodat je op een verantwoorde manier naar het gewenste niveau toewerkt.

Beginnen met sporten: Slotwoord

Als jij dit hele artikel hebt gelezen en je past alle tips toe die ik je gegeven heb, dan zul je zonder enige twijfel een goed begin kunnen maken met sporten!

Heb je nog vragen of wil je jouw eigen ervaringen over beginnen met sporten graag delen? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel!

Direct goed beginnen?

Behaal je fysieke doel en voorkom cruciale fouten! Klik op een knop hieronder om de gratis kick-start te downloaden.

Wat is jouw doel?




💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Training

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *